Re: Z cyklu jaki pecet: wydajny, tani i cichy?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Fri 02 Nov 2007 - 23:39:16 MET

Konrad Kosmowski pisze:
> Jaki pecet? Wydajny, tani i cichy. Tani - dysponuję do 3K PLN.
> 1. (Ujuju flejm będzie) Która platforma jest bardziej wydajna energetycznie i
> przez to cichsza - lowendowy Core 2 Duo czy Athlon 64? Nie zależy mi zupełnie
> na MHz. Cokolwiek z obecnej oferty mi wystarczy, ważne aby było w miarę
> rozwojowe i miało rozszerzenia wirtualizacyjne.
A czemuś się na tą wirtualizację uparł? W paru benchmarkach i testach
wychodzi że vmware i inne takie działają wcale niezauważalnie szybciej z
wirtualizacją jak i bez... A po włączeniu wirtualizacji (w jądrze)
zaczynają się schody z driverami (z ati to nie wspomne, bo tam ze
wszystkim są schody, ale nawet z nvidia)
Wg mnie - bierz Core2Duo z największym zakresem mnożników, a
najwolniejszym zegarem defaultowym, czyli np E4500 - mnożniki zmienia od
x11 (prędkość nominalna 2.2GHz) do x6. Czyli najbardziej potrafi zwolnić
  i najwięcej oszczędza (ciepła, hałasu). Weźmiesz najbiedniejszego
E6300 - będziesz miał wirtualizację (kłopotliwą) a mnożniki tylko x6 i
x7 więc pożytek ze zwalniania prawie żaden

> 2. Pamięć RAM - jaka opcja ogólnie jest wydajna?
Wydajność obsługi ramu nadal ma amd x64 lepsze niż intel, ale przy
ddr2-800 (a przynajmniej 667) w 2 kościach 512MB (bo takie są teraz
tanie i można używane parę miesięcy kupić za pół ceny, bo ludzie się
vistowo-upgradują) obie platformy dobrze dają radę.

> 3. Dyski - jakie są ciche ale wydajne?
Barracuda 7200.11, duże (wręcz za duże, chyba od 500GB w górę) ciche i
bardzo wydajne, bo bardzo gęsty zapis i dobry transfer, wd-raptory się
zaczynają chować a przy tym jest wielkokrotnie ciszej i taniej.

> 4. Zasilacz i obudowa. Myślałem o mATXowym Chieftecu, coś małego. Ale czy to
> będzie ciche? Ew. które obudowy mają takie patenty jak np. niektóre IBM czy
> Dell, w sensie dyski przykręcane poprzez gumową uszczelkę/warstwę (nie przenosi
> drgań), bezpośredni plastikowy kanalik wentylacyjny na procesor itp.?
Bardzo dobry wybór. Zobacz obudowy chiefteca mATX (lub atx) z serii
SMART (nie ma ich chyba na oficjalnej stronie chiefteca polska!), np
takie cudeńo jak SM-01B-B-350F np:
http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/10000903_small.jpg
Zalety: cena (~230zl z zasilaczem), cichy porządny zasilacz 350W który
tobie spokojnie wystarczy, i rozwiązania:
- dysk montowany "klasycznie" ale można też go montować przez "gumowe
tulejki-amortyzatorki" do otworków od dołu dysku, tak że jest on
zamontowany elastycznie. W obudowie jest koszyczek do zamontowania 2
dysków w ten sposób ale niestety dają tylko 4 tulejki-amortyzatorki -
albo trzeba przykręcać po 2, albo zmajstrować sobie własne (np z
cd-romów starych)
- płyta i wogóle cała konstrukcja jest "dogórynogami" - tzn zasilacz
jest na górze, ale płyta głowna odwrotnie - gniazda klawiatury/myszy
wychodzą przy podłodze, otwiera się prawą stronę komputera a nie lewą by
dostać się do kart. Sensowne o tyle, że procesor siedzi w najniższej
częsci obudowy - gdzie jest najzimniej (i wentylator najwolniej może się
kręcić).
- Przód obudowy jest jedną wielką kratką wentylacyjną (pod którą można
założyć filtr powietrza) i obudowa jest mocno przewiewna - a za tym
zimna i cicha (jeśli wentylatory mają termostaty).