Z cyklu jaki pecet: wydajny, tani i cichy?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Fri 02 Nov 2007 - 22:45:14 MET

Jaki pecet? Wydajny, tani i cichy. Oczywiście tego nie da się pogodzić, może
ustawię priorytety:

Cichy - ma wydawać jak najmniej dźwięku, to tyczy się całości - napędów,
dysków, wiatraków itp. Ale nie stać mnie na ekstrawagancje w rodzaju zasilacz z
radiatorem zamiast wiatraka czy ogólnie specjalna obudowa za kilka K PLN. :(

Wydajny - jak dla mnie to ma sensownie działać z Linuksem, ale w sumie używam
bardzo lajtowego środowiska i chyba głównym problemem jest tu nie tyle sama
szybkość procesora co ogólnie ogarnięta platforma i dobre I/O (dyski i pamięć).

Tani - dysponuję do 3K PLN.

Teraz pytania:

1. (Ujuju flejm będzie) Która platforma jest bardziej wydajna energetycznie i
przez to cichsza - lowendowy Core 2 Duo czy Athlon 64? Nie zależy mi zupełnie
na MHz. Cokolwiek z obecnej oferty mi wystarczy, ważne aby było w miarę
rozwojowe i miało rozszerzenia wirtualizacyjne.

2. Pamięć RAM - jaka opcja ogólnie jest wydajna? Znowu - nie zależy mi na
gigabajtach (1GB spokojnie mi wystarczy), bardziej mi zależy na jej ogólnej
szybkości, bo i tak moje środowisko będzie bezpośrednio używało góra 200MB. :)
W sensie im szybsze taktowanie pamięci to lepiej tak? A co lepiej dual czy dwie
kości?

3. Dyski - jakie są ciche ale wydajne? Również nie zależy mi na ich objętości.
Korzystam z sieciowego NAS, więc wystarczyłoby i 20GB, ale takie to ciężko
znaleźć. :) Ergo: jak rozumiem SATA2, NCQ czy ilość cache ma znaczenie? System
ma chodzić w RAID1.

4. Zasilacz i obudowa. Myślałem o mATXowym Chieftecu, coś małego. Ale czy to
będzie ciche? Ew. które obudowy mają takie patenty jak np. niektóre IBM czy
Dell, w sensie dyski przykręcane poprzez gumową uszczelkę/warstwę (nie przenosi
drgań), bezpośredni plastikowy kanalik wentylacyjny na procesor itp.?

5. Sprawa prozaiczna - szukam panelu z USB, FW i czytnikiem pamięci (SD mi
wystarczy, ale jak rozumiem czegoś mniej niż 3241in1 się nie da kupić)
montowanym w panelu 3'5". Z tego co znalazłem to wszystkie są jakieś obleśne, z
obleśnego plastiku i z napisami szeryfem. :|