Re: czy warto kupić używany sprzęt?

Autor: RadoslawF <radoslaw_at_poczta.emitel.pl>
Data: Sun 28 Oct 2007 - 01:05:32 MET DST

Dnia 2007-10-27 23:52, Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

> + > Mamm WXP i obwiesiłem go programami jak choinkę, a i tak 192 MiB by
> + > wystarczyło na styk. Więcej niż 256 MiB to marnotrastwo.

> Mam bez SP2, bo SP2 nie mieści się na gigowej :) partycji. :)
> Dokładniej -- pewnie by się zmieścił, ale ze 250 MiB chcę
> mieć tam wolnego miejsca na wszelki wypadek.

Jak rozumiem na dyskach oszczędasz podobnie jak na pamięci. :-)

> [...]
> tym, że są dla mnie stale za małe) Prawidłowo eksploatowanego dysku
> twardego nie można popsuć. Moje pracują prawie bez przerwy -- nie
> tylko kręcą talerzykami, ale i stale stukają głowicami.
>
> Latem czasami wyłączam, bo się za mocno grzeją, ale poza tym
> pracują 24 godziny 7 dni w tygodniu i zazwyczaj nie odpoczywają.
>
> Jak jestem chory (ostatnio trochę chorowałem) to i dyski nieco
> odpoczywają, ale normalnie raczej nie daję im ani jednej chwili
> wytchnienia. :)
>
> Podaj jakiś program do odczytu SMARTa, to Ci poślę wyniki. :)

Dyski są po to żeby pracowały. U mnie z założenia komputer chodzi
24 godziny na dobę.

> W prawdziwym keszowaniu tak, ale dzisiejsze keszowanie ma
> niewiele wspólnego z prawdziwym. Dzisiejsze jest zazwyczaj
> zwykłym buforowaniem. Gdyby było keszowaniem z prawdziwego
> zdarzenia -- nie potrzebowałoby tak dużo pamięci. :)

To nie tak. Mając przykładowo dysk 100 razy większy od pamięci
system ma marne szanse zgadnąć czy jak usiądziesz to włączysz
grę i jeszcze którą a może jednak jakiś program.

> Vista to potworek ,,statystyczny''. :) Sposób ,,przewidywania''
> Visty nie ma wiele wspólnego z teorią błędów czy trafień. :)
> Albo inaczej -- tylko z pozoru Vista korzysta z tych teorii. :)

Na dzień dzisiejszy vista to potworek najeżony wodotryskami.
Myślę że możemy go pominąć w tej dyskusji.

> W ogóle? Nie warto, ale od pewnego momentu zysk jest znikomy.
>
> Co byś powiedział o człowieku, który leje do silnika olej po tysiąc
> złotych za litr, zamiast za cztery dychy za litr, aby uzyskać
> przyspieszanie większe o mikrosekundę na rozpędzaniu do setki
> km/h? :) Lepiej już lać częściej ten ,,tani''. :)

Wszystko zależy od tego czego ten ktoś oczekuje od pojazdu.
Obawiam się że błędnie zakładasz że twoje podejście
ekonomiczno/oszczędnościowe jest najlepsze dla wszystkich.

> SWAP nie jest **NIGDY** przedłużeniem pamięci.
> To raczej tak, jakbyś miał kilka samochodów, ale ,,tylko'' jeden telefon
> komórkowy, zamiast kilku (zamiast po jednym w jednym samochodzie). I ten
> jeden przenosiłbyś z samochodu do samochodu, a nawet z samochodu do domu.

Jesteś w błędzie. Z jednej strony są fatalnie napisane systemy
które międlą dyskami mając jeszcze wolną pamięć.
To z drugiej strony swap jest używany w momencie kiedy
zaczyna brakować prawdziwej pamięci.
Niestety patrzysz na to z punktu widzenia użytkownika
fatalnie napisanego systemu.

> SWAP ma dwie funkcje -- przechowuje to, z czego nie korzystasz
> (w uproszczeniu) i dubluje to, z czego korzystasz. To nie jest
> tak, że od jakiegoś adresu do jakiegoś masz RAM, a później, po
> przekroczeniu jakiegoś adresu masz już HDD. SWAP powinien
> pracować stale -- także wówczas, gdy RAMu masz dostatecznie dużo. :)

Nie ma znaczenia czy z jakichś danych kożystam czy nie.
Skoro jest na nie miejsce w pamięci nie powinny być
zapisywane w swapie. I tak się dzieje w przyzwoicie
napisanych systemach.

Ale bardzo chętnie posłucham dlaczego swap powinien
stale pracować i zwalniać pracę całego systemu ?

> No, a co? :)

> Nieprawda. Zauważ, że dyski te nie mają nieskończenie dużej szybkości.
> A i to, że zapisywać je można tylko tysiąc razy w jednym miejscu nie
> jest prawdą.

Przy twoim zamiłowaniu do używania swapu zamiast ramu nawet
zapis 100 000 nie obroni cię przed zajechaniem takiego nośnika.

> Owszem. Gdy będą popularne -- na pewno potanieją.

Pytanie tylko kiedy potanieją w takim stopniu że będzie
opłacalne zastąpienie nimi klasycznych dysków ?

> Ty może i masz. Takie Google tylko dla mnie daje ileśtam razy po 4 GB,
> a ma klientów takich jak ja co najmniej dużo. I o czym to świadczy? :)
>
> Być może za ćwierć wieku ludzie ze zdumieniem patrzeć będą na dzisiejsze
> dyski twarde i nie zechcą wierzyć w to, że dziś jeszcze są rozwijane,
> podczas gdy SSD są już gotowe do wejścia.

Można kupić dysk SSD. Ale jak zobaczyłem cenę to straciłem
zainteresowanie. :-)

> W takim razie chyba musisz przesiąść się na ZX Spectrum ;) i jemu podobne,
> bo od kilkudziesięciu lat normalne systemy komputerowe zwalniają z powodu
> SWAPu. :) Zwalniają, dając coś w zamian. Choć SWAP jest realizowany sprzętowo
> (w x86 bodajże od 80286) to jednak trochę mocy obliczeniowej CPU pochłaniają.

Mylisz poprawne i ekonomiczne wykorzystanie swapu z wykorzystaniem
typowo windowsowym. Na windowsie mam 0,5GB wolnej pamięci i ponad
100MB zajętego swapu. Jest to bezsensowne zwalnianie komputera
z powodu niedopracowanego systemu. Na drugim komputerze z linuksem
pamięć swap zostaje przez system użyta w momencie kiedy
wolna pamięć kurczy się do rozmiarów kilkunastu MB.
I tak właśnie wygląda poprawne wykorzystanie pamięci swap.

Pozdrawiam