Re: czy warto kupić używany sprzęt?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 28 Oct 2007 - 01:56:53 MET DST

"RadoslawF" fg0g7v$82k$1@node1.news.atman.pl

> Jak rozumiem na dyskach oszczędasz podobnie jak na pamięci. :-)

Nie podobnie -- dysków mi mało, RAMek mam dosyć.

> Dyski są po to żeby pracowały. U mnie z założenia komputer chodzi 24 godziny na dobę.

Więc wiesz o tym, że nie psują się. :) Po co w takim wypadku straszenie?

> To nie tak. Mając przykładowo dysk 100 razy większy od pamięci
> system ma marne szanse zgadnąć czy jak usiądziesz to włączysz
> grę i jeszcze którą a może jednak jakiś program.

To nie tak. ;) To tak, że nie masz pojęcia o keszach. :)

> Wszystko zależy od tego czego ten ktoś oczekuje od pojazdu.
> Obawiam się że błędnie zakładasz że twoje podejście
> ekonomiczno/oszczędnościowe jest najlepsze dla wszystkich.

Ciekawe, jaki Ty lejesz do swego. ;) Zazwyczaj rozrzutni w gębie leją Lotosy 15W40. :)
(a dywagują o Mibil 1 -5W70) ;)

> Jesteś w błędzie. Z jednej strony są fatalnie napisane systemy
> które międlą dyskami mając jeszcze wolną pamięć.

To żaden błąd! To normalne zachowanie.

> To z drugiej strony swap jest używany w momencie kiedy
> zaczyna brakować prawdziwej pamięci.

Odsyłam do podstawówki :) SWAPów. :)

> Niestety patrzysz na to z punktu widzenia użytkownika
> fatalnie napisanego systemu.

Ja znam SWAPy (oczywiście tego typu -- ,,komputerowe'') od dwudziestu lat.

> Nie ma znaczenia czy z jakichś danych kożystam czy nie.

korzysta -- od pokory :)

> Skoro jest na nie miejsce w pamięci nie powinny być
> zapisywane w swapie. I tak się dzieje w przyzwoicie
> napisanych systemach.

W Twoim odczuciu, :) nie w rzeczywistości.

> Ale bardzo chętnie posłucham dlaczego swap powinien
> stale pracować i zwalniać pracę całego systemu ?

Potrzebny byłby długawy wykład o pamięci wirtualnej,
której częścią jest RAM i SWAP oraz sprzętowy system swapowania.

W pewnym sensie SWAP można wyłączyć, ale dosłownie -- nie.
(oczywiście w komputerachtypu PC, nie w pralce czy lodówce z komputerem)

> Przy twoim zamiłowaniu do używania swapu zamiast ramu nawet
> zapis 100 000 nie obroni cię przed zajechaniem takiego nośnika.

Już Ci pisałem, że SWAP NIE JEST PRZEDŁUŻENIEM RAMU.

> Pytanie tylko kiedy potanieją w takim stopniu że będzie
> opłacalne zastąpienie nimi klasycznych dysków ?

> Mylisz poprawne i ekonomiczne wykorzystanie swapu z wykorzystaniem
> typowo windowsowym.

SWAP nie jest produktem windowsowym, ale sprzętowym -- jest implementowany
w procesorze. System operacyjny współpracuje ze SWAPem, ale sam mechanizm
stronicowania leży poza systemem operacyjnym.

> Na windowsie mam 0,5GB wolnej pamięci i ponad
> 100MB zajętego swapu.

Nie wierzę. Raczej masz 200 MiB zajętego SWAPu.
I pewnie bez względu na to, ile masz RAMek w komputerze. :)
(o ile to WXP, nie zaś W95)

> Jest to bezsensowne zwalnianie komputera
> z powodu niedopracowanego systemu.

Jak już pisałem -- SWAPowanie nie jest częścią systemu operacyjnego,
lecz sprzętu, a dokładniej **samego procesora**, czyli CPU, żeby nie
było nieporozumień nazwowych. :)

> Na drugim komputerze z linuksem
> pamięć swap zostaje przez system użyta w momencie kiedy
> wolna pamięć kurczy się do rozmiarów kilkunastu MB.
> I tak właśnie wygląda poprawne wykorzystanie pamięci swap.

Kłamiesz, :) pisząc o zajętości 100 MB SWAPu pod Windows. :)
(chyba, że to jakiś stary Windows lub bardzo mocno okrojony)
Może aż 200 MB nie potrzebuje, ale poniżej 128 MB WXP raczej ;) nie zejdzie.

A tutaj mocno się mylisz w ogóle. :)
System ma możliwość ingerowania w mechanizm SWAPowania, ale nie
jest to taki sposób. Windows też potrafi zmienić sposób używania
SWAPu -- przynajmniej w teorii, ale normalne używanie SWAPu jest
właśnie takie, że SWAP pracuje także wówczas, gdy RAMu nie brakuje.

--
   .'O`-'      ., ; o.'   eneuel@@gmail.com    '.O_'