Re: Laptop do 1800 zl dla emeryta ;-)

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Fri 12 Oct 2007 - 17:12:44 MET DST

Rafal M <rafal.markiewicz@gmail.com> wrote:

> Musze wybrac laptopa do 1800 zl dla osoby ktora NIGDY nie miala
> kontaktu z komputerami - a teraz przed emerytura sie jej zachcialo ;)

            Podstawowe pytanie - dlaczego to ma byc laptop? Emeryt jest jak z
reklamy OFE i rozbija sie po swiecie, uprawia sporty ekstremalne, a drinki
na Bahamach seruja mu skapo odziane dwudziestki czy po prostu naogladal sie
reklam w TV, Neostrady itp. gdzie jesli wystepuje komputer to obowiazkowo
laptop, ktory i tak bedzie potem stal do konca dni (swoich albo emeryta ;>
na tym samym biurku w towarzystwie kota?
            Jesli ta druga ewentualnosc to zdecydowanie lepiej kupic desktop w
zgrabnej obudowie, LCD 19" + wygodna klawiature i myszke. Wyjdzie taniej,
bardziej uniwersalnie, a jak cos padnie po gwarancji to nie bedzie koniec
swiata (w tym przypadku czesto bardziej oplaca sie kupic nowy laptop niz
naprawiac stary).

> Co do zadan takiego laptopa to internet, pakiety biurowe, jakas
> podstawowa obrobka zdjec, filmy itd.
> Laptop musi miec wbudowane WiFi, i jakies chocby najmniejsze
> glosniczki, licza sie rowniez warunki gwarancji.

            Patrz wyzej. A jak musi byc koniecznie laptop to przy zalozeniu
ze to ma byc przywiazany do biurka kloc wymagania spelnia kazdy z nowo
sprzedawanych jesli obarczony jest dzwiganiem XP, a nie kolubryn o posturze
wagnerowskich Walkirii (czyt. Vista) - tez mialy byc piekne i mlode
dziewice-wojowniczki, a jak sie na to spojrzy to na mysl przychodzi
obowiazkowa dieta i wniosek ze staropanienstwo (6 lat rzezbienia kodu) nie
sluzy ;>

> Z tego co teraz patrze w tej cenie znajde tylko Acery oraz slabsze
> modele HP. Co mozecie polecic?

            Jakos tego jest podobna - zarowno Acery jak i lowendowe A-brandy to
shit na resorach. Zdecydowanie lepiej kupic jakiegos dobrze zachowanego
IBMa z serii T (nie do zajechania) albo jesli laptop ma byc rzeczywiscie
przenosny Toshibe z serii Portege czy Della ze stacja dokujaca - z 12,1"
matryca wazace ~1-1,2 kg, bo z aktualnie sprzedawanych przyzwoiteych
laptopow HP, Toshiby czy IBMa cene musialbyc podniesc ~x3.

> Do tej ceny u Acera moge miec lapka z matryca 15,4 (jak ta tym beda
> wygladaly filmy?), prockiem M530 1.73Ghz, 512-1024MB ramu i dyskiem w
> granicach 80-120GB.

            Laptop i ogladanie filmow w domu? Nadal jestes pewny ze on potrzebuje
laptopa? Nie rob dziadkowi krzywdy i kup mu chocby za ~100 zl jakas Vive
czy inna Mante, chyba ze go nie lubisz, czekasz na spadek i liczysz ze go
szlag trafi z nerwow przy ogladaniu filmow na 15" matryc i wbudowanych
glosniczkach ;>

> W przypadku HP to HP 530 GU324AA (proc M420 1.6Ghz, 512MB Ram) lub HP
> GJ269AA z Core Duo T2050 i 512MB ramu.

            A gdzie w tej cenie sprzedaja HP z C2D i XP?

> Moze cos jeszcze?

            Desktop, 19"+ LCD i dobre glosniki oraz peryferia?

> Jaki system operacyjny wybrac? Wiekszosc laptopow ma teraz
> preinstalowana Viste

            Z nieco innej polki cenowej i innym wyposazeniem.

> - co nie wiem czy jest rozsadne na lapku z 512MB ramu i prockiem 1,6-
> 1,73Ghz?

            Powiem tak - w miare delikatnie - stawianie na tym Visty jest
skrajnym debilizmem ze strony usera, albo checia natychmiastowego
wyciagniecia pieniedzy przez producenta na dozbrajanie laptopa w RAM itp.

> Poszukac czegos z XP,

            Z win32 - tak.

> czy moze kupic XP Home za te 280 zl?
> Szczerze to korci mnie instalacja Ubuntu Frywolny Fulmar - czyli
> wersje zlokalizowana i "dostosowana do polskich realiow".

            Przetestowanie Ubuntu na laptopie lowendowym bez OSa nic nie
kosztuje. Trzymaj sie raczej z daleka od kubuntu (jest zdecydowanie gorzej
dopracowane niz bazowy ubuntu, w razie czego KDE mozna samemu dociagnac.
PL dystrybucja jest fajna o tyle ze na szybko skonfigurowana i okodekowana,
ale do dluzszej pracy lepiej postawic typowe ubuntu i porzadnie
skonfigurowac, dociagnac co trzeba. To potem zaprocentuje - raz porzadnie
postawiony system mozna tylko co jaks czas aktualizowac miedzy wersjami
i z wwersji na wersje po wytestowaniu przez innych.

> Jak myslicie osoba zielona w komputerach by sobie z tym poradzila?

            Jak zielona to poradzi sobie lepiej niz dziecko windows od cyca
oderwana i beczace ze wiekszosc rzeczy klika sie w innych miejscach/
kolejnosci :> Jak patrze po 40+ nobach to mniej maja problemow
i mniej psuja debiana niz win32.

PS:
Nie traktuj powyzszych zgryzliwosci osobiscie :)

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl