Re: P.S. Re: swith czy router?

Autor: Eneuel Leszek <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console9>
Data: Tue 09 Oct 2007 - 10:05:31 MET DST

"ledres" feever$219c$1@opal.icpnet.pl

> Taka, ze sto bardziej obciaza lacze

A to dlaczego?

> (w ramach limitu, ktory sobie
> kupiles oczywiscie). To nie jest tak, ze jak nie korzystasz z lacza to
> ono sobie grzecznie na Ciebie czeka u providera ;)

A co robi?

> Provider nie
> dysponuje takim laczem, zeby wszyscy jego klienci jednoczesnie mogli
> korzystac z calej zakupionej predkosci

To fakt. :) Podobnie i producent nagrywarki nie zakłada, że będzie
ona eksploatowana przez sto tysięcy godzin, ale za tyle odpowiada. :)

> - byloby to drogie i nieoplacalne. Dlatego w umowach zazwyczaj jest
> napisane np. "do 6 Mb", a nie "dokladnie 6 Mb".

> Dlatego wlasnie provider przygotowujac swoja infrastrukture opiera sie na statystyce,

,,Statystyki'' okazały się nietrafione. Znałem je przed wielu laty.

> przyjmujac srednie zuzycie lacza na uzytkownika i srednia
> ilosc uzytkownikow korzystajacych jednoczesnie.

A -- to tak. Jeśli przyjmiemy ilości... Im grubszy klient -- tym mocniej obciążą... ;)

> Nie moge sie zgodzic, na pewno nie ma sie nijak. Wiadomo ze na jednym
> komputerze jednoczesnie z lacza skorzysta co najwyzej jedna osoba,

A to dlaczego? Nie możesz ciągnąć kilku rzeczy naraz?
Ja zazwyczaj tak właśnie ciągnę.

> a na dwoch juz jest znacznie wieksza szansa, ze dwie jednoczesnie.

Niemal dokładnie taka sama.

> Na trzech
> szansa ze dwie jednoczesnie jest bardzo duza, a w dodatku istnieje tez
> szansa, ze trzech. I tak dalej.

Na jednym komputerze możesz ciągnąć dla kilku osób -- dla każdego coś innego. :)

> Sciaganie to nie jedyny sposob wykorzystania sieci. Zapewne operator w
> swoich wyliczenich wie, jaki odsetek osob statystycznie sciaga (i w ten
> sposob zajmuje pewnie znaczna czesc swojego lacza), a jaki nie. A kiedy
> sa podlaczone 3 komputery to szansa, ze jedna z tych trzech osob (bo
> moga to byc trzy rozne osoby) bedzie sciagala znacznie sie zwieksza w
> porownaniu z przypadkiem kiedy jest tylko jeden.

Szansa dokładnie taka sama. Każdy ciągnie to, czego potrzebuje
niezależnie od tego, ile komputerów jest podłączonych do sieci.

> Masz racje, ze w jednych przypadkach wiecej komputerow to wieksze koszty
> dla providera,

Problem w tym, że ja tego tak nie ująłem, ale dokładnie odwrotnie -- liczba
wpiętych komputerów nijak się ma do obciążania łącza.

> a w drugich nie, ale przeciez provider nie bedzie
> sprawdzal u kogo dodatkowy komputer to dodatkowa osoba, a u kogo nie.
> Dlatego musi sobie to wszystko usredniac.

Mój niczego nie uśrednia. chce wiedzieć, ile komputerów naraz korzysta,
ale nic poza tym.

--
   .'O`-'      ., ; o.'   eneuel@@gmail.com    '.O_'