Re: P.S. Re: swith czy router?

Autor: ledres <lost2malp_at_opkropka.pl>
Data: Tue 09 Oct 2007 - 06:18:31 MET DST

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
> "ledres" fedkhd$u4o$1@opal.icpnet.pl

> A to dlaczego? Czyż liczba komputerów ma się jakoś do zainteresowań czy
> potrzeb? Jeden komputer ciągnie, czy sto komputerów -- jaka to różnica?

Taka, ze sto bardziej obciaza lacze (w ramach limitu, ktory sobie
kupiles oczywiscie). To nie jest tak, ze jak nie korzystasz z lacza to
ono sobie grzecznie na Ciebie czeka u providera ;) Provider nie
dysponuje takim laczem, zeby wszyscy jego klienci jednoczesnie mogli
korzystac z calej zakupionej predkosci - byloby to drogie i
nieoplacalne. Dlatego w umowach zazwyczaj jest napisane np. "do 6 Mb", a
nie "dokladnie 6 Mb".
Dlatego wlasnie provider przygotowujac swoja infrastrukture opiera sie
na statystyce, przyjmujac srednie zuzycie lacza na uzytkownika i srednia
ilosc uzytkownikow korzystajacych jednoczesnie.

> Ważna jest liczba osób korzystających z łącza, a ta liczba ma się nijak
> do liczby podłączonych komputerów.

Nie moge sie zgodzic, na pewno nie ma sie nijak. Wiadomo ze na jednym
komputerze jednoczesnie z lacza skorzysta co najwyzej jedna osoba, a na
dwoch juz jest znacznie wieksza szansa, ze dwie jednoczesnie. Na trzech
szansa ze dwie jednoczesnie jest bardzo duza, a w dodatku istnieje tez
szansa, ze trzech. I tak dalej.

> Mając dwa komputery będziesz ściągał
> więcej niż mając podłączony tylko jeden?

Sciaganie to nie jedyny sposob wykorzystania sieci. Zapewne operator w
swoich wyliczenich wie, jaki odsetek osob statystycznie sciaga (i w ten
sposob zajmuje pewnie znaczna czesc swojego lacza), a jaki nie. A kiedy
sa podlaczone 3 komputery to szansa, ze jedna z tych trzech osob (bo
moga to byc trzy rozne osoby) bedzie sciagala znacznie sie zwieksza w
porownaniu z przypadkiem kiedy jest tylko jeden.

Masz racje, ze w jednych przypadkach wiecej komputerow to wieksze koszty
dla providera, a w drugich nie, ale przeciez provider nie bedzie
sprawdzal u kogo dodatkowy komputer to dodatkowa osoba, a u kogo nie.
Dlatego musi sobie to wszystko usredniac.

pzdr. ledres