Re: Zasilacz jeden z dwoch. Dylemat

Autor: hype <zzhype_at_op.pl>
Data: Sat 04 Aug 2007 - 18:28:12 MET DST

Michal Bien wrote:

> Ale to bylo w czasach nacisku na linie 5V, przy zasilaczach z
> podowjna linia 12V wiekszosc modeli Fortrona jest w miare normalnie
> opisana, choc oczywiscie maja one zapas ~30% mocy chwilowej ale uzywanie
> ich stale z takim obcizeniem szybko doprowadzi do awarii zasilacza albo
> bardzo wyraznego halasowania wentylatorem by schlodzic przegrzewajace sie
> radiatory.

Fakt - te zestawienia o których mówiłem były głównie z czasów
pojedynczych linii 12V. Ale przypominam że to właśnie o taki PSU pytał
założyciel wątku.

> Od razu napisze - pomyliles sie we wszystkich kwestiach, ale o tym
> nizej. A kupowalem go doskonale zdajac sobie sprawe ze Modecom daje nalepke
> na Huntkeya, z tym ze w tamtym czasie nie moglem nigdzie dostac w PL
> Huntkeya ATX 2.0 z podwojna linia 12V i rozlaczana wtyczka 20/24 pin. Byly
> tylko starsze konstrukcje z mocnymi 5V.

Dla jasności - chodziło mi o całą serię zasilaczy ATX średniej klasy
(nominalnie 250-400W) z 12 cm "śmigłem" oraz pasywnym PFC (lub
opcjonalnie bez) wyprodukowanych przez FSP Group. Począwszy od
najstarszych modeli ATX 1.x używałem _kilku_ konstrukcji z tej serii,
mogę więc co nieco powiedzieć w tym temacie ;-)

> No patrz, a to jest najcichszy zasilacz jaki mialem - z 50cm
> praktycznie nieslyszalny, ciezko nawet stwierdzic przez ta kratke-plaster
> miodu ze dmucha. Bez porownania cichszy od 2x80mm czy jeszcze bardziej
> 1x80mm z tylu ktory tak zachwalasz.

Ja nie "zachwalam" - po prostu takie są moje spostrzeżenia. W zalezności
od wersji i nalepki producenta montowano w nich różne wiatraki, ale
_zawsze_ jak sięgam pamięcią słychać było mniej lub bardziej pracę
łożysk i pewien szum. I to nawet na domyślnym "niskim biegu", bo o
autentycznym hałasie dobywającym się gdy wentyl nabierał obrotów po
rozgrzaniu wnętrza obudowy nawet nie wspomnę - zdaje się że makabryczne
>30 dBA wg specyfikacji. Oczywiście "hałas" to pojecie względne, a ja
mam w tej materii dość wysokie wymagania. Z tego co czytałem (ale nie
próbowałem) jedynym skutecznym i bezpiecznym rozwiązaniem przy tych PSU
jest tzw. "papst-mod". Z tym że ze względu na cenę 12 cm wolnoobrotowych
Papst'ów z "cichych" serii - raczej mało opłacalnym ekonomicznie.

> Hmmm, a ten wentylator w MC ledwie sie obraca wydmuchujac ledwie
> cieple powietrze. Obecnie zastepujacy go Hiper 1x80 z tylu halsuje jak
> diabli i dmucha goracym powietrzem. Od razu tez zaznacze, ze MC spalil
> sie na pewno nie od przegrzania bo przy wlaczeniu po co najmniej godzinnej
> przerwie z wylaczeniem wtyczki z gniazdka.

Podobnie jak jeden z używanych przeze mnie starszych modeli z tej serii
;-) Przy włączeniu do sieci "pyknął" i było po zasilaczu.. Wcześniej
zaczynał mieć już problemy z odprowadzaniem ciepła z obudowy /
przegrzewaniem.

> [...]
> tylu, zwlaszcza jesli jest wspomagany dodatkowym 80-120mm wyciagajacym.
> Po wymianie tego MC 120mm na Hipera 1x80mm z tylu z pozostawieniem
> ArcticCoolinga TC 80mm ledie sie obracajacego temperatura CPU podskoczyla
> o ~15 stopni w stresie bez zmiany czegokolwiek innego. Zasilacz z kratka z
> przodu i 1x80mm z tylu wciaga zimne powietrze w duzej mierze przez przednie
> napedy optyczne itp. a nie z CPU. Nie wspomne juz ze wentylator umieszczony
> bezposrednio na tylnej sciance nie jest niczym tlumiony i wyraznie bardziej

Cóż - kłócić się nie będę, osobiście przerabiałem w praktyce te warianty
  ;-) FSP z tej serii które osobiście "obmacywałem" dzieliły się z
grubsza na dwie grupy: głośne (te z agresywniej zestrojonym termistorem
układu TC) lub przegrzane (zapewne dzięki niższym obrotom wentyla na
"biegu jałowym"). Dodam tylko że te drugie też jakoś rewelacyjnie ciche
_nie_ były np. na tle naprawdę cichych (choć nie bezgłośnych rzecz
jasna) FSP350-60THA z klasycznym chłodzeniem 1x 80mm.

> Moze z tym "z reguly" jest tak samo jak z "prawie" - robi wielka roznice w
> zaleznosci od konstrukcji danego zasilacza ;)

Ujmę to w ten sposób - miałeś zapewne "szczęście" trafić na odmianę z
fabrycznie "skręconymi w dół" obrotami wentylatora. Czym to się często
kończy w przypadku PSU z tak małymi radiatorkami i niezbyt wydajnym
"OEM'owym" wentylatorem już zdążyłeś przekonać się na własnej skórze :-P

Pozdr.