Re: Zasilacz jeden z dwoch. Dylemat

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sat 04 Aug 2007 - 16:25:32 MET DST

hype <zzhype@op.pl> wrote:

> Pomyłki raczej nie było ;-) Nie wiem jak Huntkey'e ale produkty FSP
> Group lądowały b. wysoko w testach porównawczych i recenzjach m. in. na
> Tom's Hardware.

            Ale to bylo w czasach nacisku na linie 5V, przy zasilaczach z
podowjna linia 12V wiekszosc modeli Fortrona jest w miare normalnie
opisana, choc oczywiscie maja one zapas ~30% mocy chwilowej ale uzywanie
ich stale z takim obcizeniem szybko doprowadzi do awarii zasilacza albo
bardzo wyraznego halasowania wentylatorem by schlodzic przegrzewajace sie
radiatory.

> Co do Twojego spalonego Modecoma - IMHO to akurat jedna z najgorszych
> konstrukcji produkcji FSP Group. Dlaczego?

            Od razu napisze - pomyliles sie we wszystkich kwestiach, ale o tym
nizej. A kupowalem go doskonale zdajac sobie sprawe ze Modecom daje nalepke
na Huntkeya, z tym ze w tamtym czasie nie moglem nigdzie dostac w PL
Huntkeya ATX 2.0 z podwojna linia 12V i rozlaczana wtyczka 20/24 pin. Byly
tylko starsze konstrukcje z mocnymi 5V.

> Bo duże 12 cm śmigło jest z reguły dosyć głośne (łożyska + szum łopatek,
                            ^^^^^^^^^
> zależnie od modelu wentylatora w danym egzemplarzu).

            No patrz, a to jest najcichszy zasilacz jaki mialem - z 50cm
praktycznie nieslyszalny, ciezko nawet stwierdzic przez ta kratke-plaster
miodu ze dmucha. Bez porownania cichszy od 2x80mm czy jeszcze bardziej
1x80mm z tylu ktory tak zachwalasz.

> Co najgorsze - te PSU mają bardzo małe radiatory co wymusza
> inteensywniejszą/głośniejszą pracę wentyla jak i czyni je podatnym na
> przegrzanie.

            Hmmm, a ten wentylator w MC ledwie sie obraca wydmuchujac ledwie
cieple powietrze. Obecnie zastepujacy go Hiper 1x80 z tylu halsuje jak
diabli i dmucha goracym powietrzem. Od razu tez zaznacze, ze MC spalil
sie na pewno nie od przegrzania bo przy wlaczeniu po co najmniej godzinnej
przerwie z wylaczeniem wtyczki z gniazdka.

> Poza tym jedyny wentylator zamontowany jest na _wlocie_ do PSU - część
> gorącego powietrza AFAIR "ucieka" więc z powrotem do obudowy bocznymi
> otworami w jednej ze ścianek. Dużo lepszy jest IMHO klasyczny "wyciągowy"
> wentyl wydmuchujący z obudowy -
> ulokowany bezpośrednio przy tylnej ściance jak np. w konwencjonalnych
> konstrukcjach 1x 80 mm.

            Kompletnie nieporozumienie - duzy 12-14cm wentylator umieszczony nad
CPU i mosfetami/chipsetem zbiera cieple powietrze duzo lepiej niz 1x80mm z
tylu, zwlaszcza jesli jest wspomagany dodatkowym 80-120mm wyciagajacym.
Po wymianie tego MC 120mm na Hipera 1x80mm z tylu z pozostawieniem
ArcticCoolinga TC 80mm ledie sie obracajacego temperatura CPU podskoczyla
o ~15 stopni w stresie bez zmiany czegokolwiek innego. Zasilacz z kratka z
przodu i 1x80mm z tylu wciaga zimne powietrze w duzej mierze przez przednie
napedy optyczne itp. a nie z CPU. Nie wspomne juz ze wentylator umieszczony
bezposrednio na tylnej sciance nie jest niczym tlumiony i wyraznie bardziej
go slychac.

Moze z tym "z reguly" jest tak samo jak z "prawie" - robi wielka roznice w
zaleznosci od konstrukcji danego zasilacza ;)

> Co oczywiście nie zmienia faktu ze _każde_,
> nawet te najdroższe PSU czasem się psują. Jedyne co te lepsze różni od
> produktów klasy Megabajta czy L&C/Deer to (oprócz stabilności pracy)
> częstotliwość występowania awarii oraz fakt że taki Fortron czy Zalman
(a Zalmann robi zasilacze czy tylko nalepki?)
> nie "pociągnie" za sobą innego sprzętu przenosząc się do zasilaczowej
> "krainy wiecznych łowów"..

            Owszem tu sie zgodze.

--
Pozdrawiam, Michal Bien