Re: 3 Nagrywarki DVD do wyboru

Autor: pwil <pwil_at_kgb.pl.niedziala>
Data: Tue 31 Jul 2007 - 09:00:36 MET DST

Eneuel Leszek Ciszewski nastukał(a):

> Zapraszam chętnych do pokazania dowodów, które świadczą na korzyść + --
> na przykład do pokazania wyników testów poprawności zapisu na DVD-R/RW i
> DVD+R/RW.

"Sprawy komplikują się trochę bardziej, jeśli chodzi o formaty DVD-RW oraz
DVD+RW. Technologia DVD-RW jest bardzo podobna do CD-RW. Jeśli chodzi o
DVD+RW, stowarzyszenie DVD+RW Alliance chciało uprościć nagrywanie materiału
wideo, szczególnie w warunkach domowych. Zaimplementowano więc technologię
nazwaną Lossless Linking. W formacie DVD+RW materiał wideo może zostać
zakodowany ze zmienną przepływnością (ang. VBR, variable bit rate). Zapis
przy stałej przepływności wymaga wiele miejsca, konieczne są zatem przerwy
podczas jego trwania. Zazwyczaj powoduje to utratę ciągłości ścieżki, co
sprawia, że płyta staje się niekompatybilna z urządzeniami umożliwiającymi
jedynie odczyt, jak odtwarzacze wideo DVD. Przy użyciu technologii DVD+RW
proces ten można przerywać bez utraty ciągłości. Sprawia to, że standard ten
jest wydajny i nadaje się do swobodnego zapisu informacji oraz zastosowań
związanych z materiałem wideo. Możliwe jest także zastąpienie każdego 32-KB
bloku (jednostki zapisu) innym bez utraty kompatybilności.

Aby nie utracić ciągłości zapisu, każdy blok danych musi zostać zapisany w
odpowiednim miejscu z precyzją 1 mikrona. W tym celu zastosowano bardzo gęste
pofałdowanie rowka z danymi na płycie (ang. wobble), częstotliwość sinusoidy,
jaką on tworzy, wynosi 817 kHz (przy n=1). Zapewnia to, że zapis kończy się i
zaczyna dokładnie w tym samym miejscu. Sygnał taktujący, opierający się na
kształcie rowka, jest bardzo stabilny. Jednocześnie spiralny rowek
przechowuje informacje konieczne do adresowania odpowiednich obszarów płyty.
Dokonano tego za pomocą miejscowego odwrócenia fazy sinusoidy, która tworzy
kształt rowka, co pozwala na kodowanie adresu. Na jeden 32-KB blok ECC
przypadają cztery adresy, co sprawia, że ten format adresowania jest
niezawodny nawet przy dużym poziomie zakłóceń."

"Jedną z głównych różnic na korzyść ”plusa” to adresowanie każdego sektora na
tak zwanej ścieżce prowadzącej, dzięki temu pozycjonowanie lasera trwa
znacznie krócej. W przypadku ”minusów” zadanie ścieżki prowadzącej ma o wiele
mniejsze znaczenie, a tzw. prepity pozwalają nam na szybkie odszukanie
jedynie bloku danych, a nie konkretnego sektora."

"W tym miejscu nasuwa się pytanie - co te różnice w budowie płyty oznaczają w
praktyce? Otóż żadna nagrywarka DVD-R/RW, w odróżnieniu od konkurencyjnego
"plusa", nie będzie nigdy zgodna ze standardem Mt. Rainier, znanym też pod
handlową nazwą EasyWrite."

--
  /          /\  - IE używasz? poważnie? A w publicznej toalecie...