Re: Seagate porzuca PATA

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Mon 30 Jul 2007 - 23:49:31 MET DST

"Maciej Bojko" kd8sa318dovrjlekmej2pnkhcdfu2j77r9@4ax.com

+ >(trochę niepoprawnie) słowa Gatesa o dostateczności 640 KB pamięci. :)

640 MB do dzisiaj nie mam w swojej RAMce. Chodziło o 640 KB, a raczej o 1 MB.
Kuleje to do dnia dzisiejszego a w międzyczasie przysporzyło sporo problemów.

> I kolejny mit...
> http://www.wired.com/politics/law/news/1997/01/1484

Może kiedyś przeczytam. :)

> Nie jestem sprzedawcą.

> Wiesz, że ":)" nie jest obowiązkowym zakończeniem każdego akapitu?...

A ja mam jakieś obowiązki? :) Piszę bez przymusu czy obowiązku. :)

> A wiesz, że pecety się różnią od siebie?

Tak. Znałem chyba wszystkie (oficjalne) odmiany IBM PC.
Nawet miałem dokumentację M$ tych komputerów.

> Taki może mieć szynę ISA, PCI lub VLB,

VLB już wykracza poza IBM PC. PCI -- chyba też.

Była jeszcze ISA na 32 bity. Może EISA. Pamiętam, jak wyglądał
i w jaki sposób zachowywała kompatybilność z ISA16 oraz ISA 8.

ISA 32 też wykraczała poza IBM PC. W zasadzie IBM PC były tylko do IBM PC AT.
IBM PC Junior (czy jakoś tak -- miały mało RAMek) IBM PC, IBM PC XT i IBM PC AT.
Nie pamiętam już, czym IBM PC różnił się od IBM PC XT.

Znam też nieoficjalną wersję IBM PC NEAT. (new enhanced advanced technology)

Od tych zaawansowań, nowości i rozszerzeń oraz profesjonalnośći robi
się czasami niedobrze, zważywszy, iż był to chłam.

> gniazdko klawiatury duże okrągłe, małe owalne albo małe prostokątne,

Okrągłe duże -- ma. Inne chyba już są czerpane spoza IBM PC.
Musiałbym sprawdzić w dokumentacji. Te duże też były czerpane,
i to nie z komputerów. RS232 i Centronix także były importowane.

CPU x86 był celowo produkowany pod IBM PC. Jeden (80186) był pomyłką
i przeszedł do historii jako procesor dedykowany, zaś wczesne CPU
miały być pomyłką i prowizorką, ale przyjęły się wbrew obawom
i doczekały swych kopii w AMD, Cyriksie (Cyrix) i nie tylko...
Kres klonom intelowskich x86 dał dopiero Pentium. AMD wypuściło
chyba wówczas K5, K6 i K7, zwanego Athlonem -- ja mam slotowego
Athlona, K7. Co miał Cyrix -- nie pamiętam, a raczej nigdy nie
wiedziałem. Konkurencja (w tym i PowerPC IBM -- budowany razem
z chyba Applem i Motorolą, i Alpha DECy) tymczasem starała się
wypromować CPU poważniejsze, ale nie udało się nimi podbijanie
świata. Jedną z ostatnich klęsk konkurencji odnotowano w ubiegłym
(bodajże ubiegłym) roku -- w Applach, które przeszły na Intele.
Ale zemsta ;) nadeszła -- Intel wypiął się na M$. I nie tylko
Intel, bo Vista do przyjazdnych systemów nie należy. I moim
zdaniem -- po burzliwej ekspansji harcerzy ;) -- czas na Uniksy,
Linuksy i systemy operacyjne w ogóle oraz na komputery. :)

Długimi latami przeklinany i odsądzany od czci i wiary M$ chyba
wreszcie padnie, aby ustąpić miejsca tym, którzy budują systemy
operacyjne i komputery z prawdziwego zdarzenia.

> stację dyskietek 5,25", 3,5" lub zgoła żadnej,

Żadnej -- chyba nie.

> dysk MFM, IDE lub SCSI,

SCSI chyba nigdy nie było na płycie/w_standardzie.
A że SCSI były ,,wszędzie'' -- do PC też można było wstawić stosowną kartę.

> i tak dalej, i tym podobne. PS/2 miał normalny pecetowy procesor,

Chyba nie, bo IBM PC kończy się na IBM PC AT, a chyba PS2 nie było na 80286.
(może się mylę, ale chyba PSx z 80286 nie było -- najwcześniejsze miały 80386 SX i/lub DX)

CPU x86 przetrwał w PC, PSx, w notebookach i w masie sprzętu dedykowanego/specjalistycznego
 -- chyba łatwiej/taniej było adoptować wycofywany z produkcji/montażu CPU niż budować nowy.

Mam nadzieję, że teraz nadejdzie i kres tego czegoś -- x86. :) (może i głupie nadzieje, ale
niebezpodstawne)

> można na nim było uruchamiać normalne pecetowe programy, więc był pecetem.

Aha. A na/pod Linuksie/Linuksem można uruchomić windowsowe programy,
więc Linuks jest Windowsem. Miał CPU x86. Jeśli/skoro na Applu można
odpalać Windowsa -- Apple jest już PeCetem?

> Plonk warning.

Mam się bać? Obiecać poprawę? Czy zaprzestać pisania do Ciebie? :)

--
   .'O`-'      ., ; o.'   eneuel@@gmail.com    '.O_'