Re: Seagate porzuca PATA

Autor: Maciej W. Rozycki <macro_at_linux-mips.org>
Data: Tue 31 Jul 2007 - 17:32:51 MET DST

On Mon, 30 Jul 2007, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> CPU x86 był celowo produkowany pod IBM PC. Jeden (80186) był pomyłką
> i przeszedł do historii jako procesor dedykowany, zaś wczesne CPU

 Akurat 80186 nie byl zadna pomylka, tylko komputerem jednoukladowym i byl
produkowany przez wiele lat (co najmniej dwadziescia) w roznych
wariantach. Nie byl projektowany do zastosowan w komputerach osobistych,
choc dla chcacego nic trudnego i o ile mnie pamiec nie myli, ktos taka
konstrukcje oferowal.

 Jego technologicznym nastepca byl 80386EX.

> miały być pomyłką i prowizorką, ale przyjęły się wbrew obawom
> i doczekały swych kopii w AMD, Cyriksie (Cyrix) i nie tylko...
> Kres klonom intelowskich x86 dał dopiero Pentium. AMD wypuściło

 Raczej poczatek, choc tez niezupelnie. Kwestia wygladala nieco inaczej
-- w przypadku procesorow starszych niz 80386 wymagania rynkowe
powodowaly, ze kazdy uklad scalony musial byc dostepny z kilku zrodel.
Wygladalo to tak, ze firma, ktora uklad zaprojektowala udostepniala
produkt paru innym producentom na licencji, tak by zapewnic ciaglosc
dostaw elementu na wypadek awarii fabryki, bankructwa, etc. Inaczej nikt
produktu by nie kupil. Wypuszczajac 80386 Intel zlamal te praktyke i...
wygral. Pozniej AMD probowalo produkowac uklady zgodne i do pewnego
stopnia sie im to, po bataliach procesowych, udalo w odniesieniu do
ukladow Am386 i Am486.

 Wszystkie pozniejsze konstrucje byly to juz typowe klony -- wlasne
projekty firm konkurencyjnych majace na celu bycie zgodnymi z x86, ale
czasami pewne bledy oryginalow nie zostaly dokladnie skopiowane, powodujac
problemy z oprogramowaniem.

> Chyba nie, bo IBM PC kończy się na IBM PC AT, a chyba PS2 nie było na 80286.
> (może się mylę, ale chyba PSx z 80286 nie było -- najwcześniejsze miały 80386 SX i/lub DX)

 PS/2 jak najbardziej wystepowal w wariancie opartym o 80286 (byla tez
wersja z 8086) i nie byl sprzetowo zgodny z IBM PC, choc wystepowaly
podobienstwa. Niewystarczajace jednak by bez modyfikacji uruchomic kazdy
program dzialajacy na maszynach z rodziny IBM PC -- np. kontrolery
przerwan dzialaly w trybie wyzwalania poziomem, a nie zboczem. Zgodnosc
wystepowala na poziomie BIOS i wolan systemu operacyjnego. Magistrala
zewnetrzna byla zwykle MCA. System operacyjny OS/2. Podstawa porazki
rynkowej byla zamknieta, w przeciwienstwie do PC, architektura.

 PS/1 zasadniczo nie roznil sie od PC.

  Maciej