Re: Samoczynny restart komputera - co jest winne?

Autor: Jurek W <jurwaw_at_klub.chip.pl>
Data: Wed 18 Jul 2007 - 14:46:20 MET DST

Radosław Sokół pisze:

> Na jego wyjściu są kondensatory zmniejszające zakłócenia
> i udział składowej zmiennej. Na wejściu każdego urządzenia
> również takie kondensatory muszą być. W efekcie mierzymy
> napięcie uśredniane jakimiś kondensatorami, ze składową
> zmienną zwartą do masy. Nie jest tak źle.

Jeśli idzie o wynik pokazany multimetrem, to masz rację, ale nie raz ma
się on nijak do zachowania urządzenia.

> Nie oglądałem tych przebiegów, ale wątpię w to. Jest to
> IMHO niemożliwe właśnie ze względu na powyższe elementy
> filtrujące.

Filtrowanie jest (niestety nie w każdym zasilaczu), ale aby nie zakłócać
sieci zasilającej. Jak kiedyś będziesz miał szanse te przebiegi oglądać,
to z pewnością swoje zdanie zrewidujesz.

> Może w 1 przypadku na 1000. Zazwyczaj wystarczy się upewnić,
> że nominalne poziomy napięć są zachowane (albo spadek jest
> naprawdę niewielki) i wszystko jest już OK. Natomiast prakty-
> cznie w każdym przypadku, gdy napięcia zasilające są zani-
> żone (czasem nawet w granicach normy ATX jeszcze!) zmiana
> zasilacza na lepszy usuwa problem.

Tyle, że pomiar na biegu jałowym jest mało wiarygodny. Programowo masz z
możliwość sprawdzić poziomy napięć zasilających z dostateczną
dokładnością. Napięcia mierzone na biegu jałowym nawet przy uszkodzonym
zasilaczu będą dość często mieścić się w polu tolerancji.

> Ale ono jest jeszcze WEWNĄTRZ pola tolerancji, a urządzenie
> JUŻ nie pracuje poprawnie. Przeczytaj raz jeszcze co napi-
> sałem.

A czy pomiar był wykonywany na biegu jałowym czy pod obciążeniem nominalnym?

> Zazwyczaj jednak wrażliwe urządzenia mają na sobie własny
> stabilizator, który co najwyżej może się nieco bardziej grzać.

Ale z takimi urządzeniami nikt nie miewa kłopotów. Płyta jest wyliczona
przy założeniu, że będzie zasilona z zasilacza stabilizowanego, a z tym
w niektórych oszczędnościowych rozwiązaniach jest źle.

Jurek W