Re: Samoczynny restart komputera - co jest winne?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 18 Jul 2007 - 14:06:54 MET DST

Jurek W pisze:

> Ale tak nie jest.

Na jego wyjściu są kondensatory zmniejszające zakłócenia
i udział składowej zmiennej. Na wejściu każdego urządzenia
również takie kondensatory muszą być. W efekcie mierzymy
napięcie uśredniane jakimiś kondensatorami, ze składową
zmienną zwartą do masy. Nie jest tak źle.

> Tu już bym polemizował, to nie są zakłócenia tylko sieczka o wartościach
> chwilowych przekraczających wielokrotnie wartości średnie.

Nie oglądałem tych przebiegów, ale wątpię w to. Jest to
IMHO niemożliwe właśnie ze względu na powyższe elementy
filtrujące.

> Tyle, że ta wartość średnia nie raz wygląda pięknie, a urządzenie
> szwankuje.

Może w 1 przypadku na 1000. Zazwyczaj wystarczy się upewnić,
że nominalne poziomy napięć są zachowane (albo spadek jest
naprawdę niewielki) i wszystko jest już OK. Natomiast prakty-
cznie w każdym przypadku, gdy napięcia zasilające są zani-
żone (czasem nawet w granicach normy ATX jeszcze!) zmiana
zasilacza na lepszy usuwa problem.

> Jeżeli napięcie jest poza polem tolerancji to urządzenie ma prawo źle

Ale ono jest jeszcze WEWNĄTRZ pola tolerancji, a urządzenie
JUŻ nie pracuje poprawnie. Przeczytaj raz jeszcze co napi-
sałem.

Przykład z praktyki: IIRC norma ATX dopuszcza odchyłkę 5%
na linię +5 V, a więc od 4.75 do 5.25 V. Tymczasem już
poniżej 4.90 V jakikolwiek kłopot ze stabilnością zazwyczaj
można rozwiązać wymianą zasilacza na lepszy. A to jest
jeszcze W RAMACH tolerancji normy.

> Za wysokie napięcie (powyżej dopuszczalnej odchyłki górnej), nawet jeśli
> urządzenie pracuje pozornie dobrze bywa nie raz przyczyna przedwczesnego
> jego zużycia.

Zazwyczaj jednak wrażliwe urządzenia mają na sobie własny
stabilizator, który co najwyżej może się nieco bardziej grzać.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |