Re: Kontroler PCI

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Sun 08 Jul 2007 - 03:16:57 MET DST

Użytkownik "JoteR" <joter@pf.pl> napisał w wiadomości
news:f6pao2$6lv$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Celem sprawdzenia, czy wyłączenie danego urządzenia via MU wyłącza je
> fizycznie, aby nie żarło prądu "bezpotrzebnie", tak jak Ty masz wyłączony
> modem.

Zaryzykuję tezę (ale mało prawdopodobną, pewnie bredzę :) ) że urządzenie do
którego nie ma driverów i które w MU jest widziane jako "Nieznane
Urządzenie" pobiera więcej prądu niż takie samo urządzenie zainstalowane i
wyłączone. Bo jak jest jako "Nieznane" to musi wykazywać pewien "poziom
aktywności", choćby po to żeby zgłosić się na żądanie Windows do instalacji
driverów (i używa do tego jakichś tam śladowych zasobów, bo jak pamiętam
przy "Nieznanych Urządzeniach" zakładka "Zasoby" nie zawsze jest pusta).
Natomiast urządzenie zainstalowane i wyłączone w zasadzie fizycznie
przestaje istnieć (jest elektrycznie martwe), windows o tym "wie" i dopiero
na sygnał od windows (czyli właczenie go w MU) się włącza.
BTW nie jestem pewien czy niektórych urządzeń nie można wyłaczyć softwarowo
spod MU dopiero po instalacji driverów (tzn. kiedy figurują jako "Nieznane"
to nie kżna ich wyłączyć). Bo np. kiedy nie zainstalowałem driverów do
mojego Radeona 9200 to nie dało się włączyć uśpienia. Dopiero po instalacji
driverów uśpienie było możliwe.

> Otóż ja uważam, że to urządzenie nadal jest włączone, a ów czerwony
> krzyżyk jest tylko sygnałem, że Winda będzie je ignorować.

Wystarczy luknąć na zakładkę "Zasoby" w takiej wyłączonej karcie -
informacja brzmi "to urządzenie nie używa żadnych zasobów ponieważ jest
wyłączone"
Poza tym wystarczy sprawdzić listę zasobów przed i powyłączeniu urządzenia.
Po wyłączeniu Live'a zwalnia się u mnie m.in. IRQ16.

> Gdyby można je
> było faktycznie wyłączyć z poziomu MU, tak jak wyłącza się urządzenia z
> poziomu BIOS-a, to po wyłączeniu go w MU a następnie pogonieniu go stamtąd
> Winda już go nie powinna więcej wykryć.

?
Dlaczego ? Przeciez to dwie różne sprawy.
Menadżer urządzeń wyłącza dane urządzenie, ale tylko na czas pracy w
windows. Jak zrestartuję kompa i wejdę do innego windows na innej partycji
to dane urządzenie będzie funkcjonować normalnie (chyba że w tym windows
również je wyłączyłem)

> Dlatego pytam - wykrywa? Jeśli tak,
> to Twój modem pomimo "wyłączenia" nadal żre ten prąd, nie wiem czy 5W, ale
> żre.

Nie wykluczam że karty rozszerzeń mają różne "poziomy aktywności" tak jak
np. tryb uśpienia w kompie. Można przejść w S1 i dyski dalej brykają a
zasialacz wyje (tzn. wyje temu kto ma wyjący). Ale można przejść w S3 i
dyski się wyłączają, a zasilacz przechodzi na VSB (tylko RAM działa). No i
można przejść w S4, kiedy nawet pamięć jest wyłączana

Po prostu trzebaby zrobić rzeczywisty test z miernikiem i kolejno sprawdzać
pobór prądu komputera bez danego urządzenia, z urządzeniem wsadzonym
niezainstalowanym, zainstalowanym wyłączonym i zainstalowanym włączonym.