Re: Jaki bootmanager

Autor: Jurek W <jurwaw_at_klub.chip.pl>
Data: Thu 05 Jul 2007 - 08:03:49 MET DST

Q pisze:

> no.. to instaluje boot managera, ale bez menu :)

> kiedys (hen-hen) boot managery uzywaly funkcji biosu
> do obslugi dyskow twardych, takich ktore mialy ograniczenia na te 1024;

Przyznaję ostatnio takie próby robiłem kilka lat temu, miałem wtedy
komputer na bazie płyty DFI-AK74-EC, były to bardzo dobre płyty, ale
skarbówka załatwiła jedynego ich polskiego importera.

Nie wiem jak się zachowa BootMagic serii 8.x Ostatnio używałem BM z
serii 6.x, ale to było lata temu.
BootMagic nie odpowiada mi z jednego powodu - potrzebuje partycji FAT
lub FAT32. Ja na tym dysku chcę zainstalować (nie pytaj po co, taka jest
potrzeba)Windowsa 2000, Windowsa XP i Linuxa. W związku z tym potrzebuję
3 partycje podstawowe. Windowsy stawiam na NTFSie. Utworzenie czwartej
jedynie dla BootMagica blokuje mi utworzenie partycji rozszerzonej na
tym dysku, dlatego to rozwiązanie odrzucam.
Mam 2 dyski fizyczne i teoretycznie jest możliwość odpalania Linuxa z
drugiego dysku, ale jest jedno ograniczenie związane z moimi potrzebami.
Fizycznie mam 2 dyski po 250 giga, ale ten, który mam jako drugi
fizyczny potrzebuję aby całą jego powierzchnię przydzielić jednej
partycji NTFSowej (obojętne czy podstawowej czy rozszerzonej) wolnej od
jakiegokolwiek systemu.
Od wielu lat używam BSL'a (wersja zarejestrowana) autorstwa Pana Tomasza
A. Kaweckiego. Mieści się on w całości w MBR'ze, ma procedurę
deinstalacyjną, w miarę łatwy w konfiguracji, polskojęzyczna
dokumentacja (do wersji 1.21, ale można ją wykorzystać konfigurując
wersje późniejsze).
Niestety BSLem nie udało mi się odpalić Windowsa XP z partycji
rozpoczynającej się powyżej 1024 cylindra. Szkoda, że Pan Tomasz
przestał na pewnym etapie rozwijać BSL'a.

> potem, potem, biosy juz mialy funkcje przelamujace to ograniczenie,
> i trzeba bylo zaktualizowac te programy bootujace,
> z czym uporano sie dosyc szybko i w sumie ten problem zniknal :).
>
> tez nie napisales jakiego windowsa
> - pewnie win95 moze miec jeszcze stara wersje bootmanagera,
> ale win98, a na pewno juz xp, nie ma takich ograniczen
> i jezeli nie odpala sie winda z cylindra > 1024 to wina biosu*;

Muszę to sprawdzić na BSLu, jak pisałem, kilka lat temu niepowodzenie
spowodowało, że problem obszedłem zamiast go rozwiązać. Fakt, wtedy
miałem mniejsze dyski i mniejsze potrzeby w zakresie ich wielkości.
Miałem za to dość szybki procesor jak na tamte czasy, bo Athlona 800 MHz.

> *oczywiscie to takie bezczelne zwalenie winy,
> bo zawsze przeciez mozna sie dostac do dysku
> bezposrednio przez porty i problem znika;
> (ciekawe czy grub tak robi :)

Ja też nie wiem.

W każdym razie dziękuję Ci za wszystkie uwagi, niezależnie od tego jak
się sprawdzą, uważam je za cenne. Za kilka dni podejdę do tematu.

Jurek W