Re: "rozwojowa" płyta główna pod Intela? [długie]

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Sat 09 Jun 2007 - 15:26:43 MET DST

Użytkownik "Marcin 'Cooler' Kuliński" <marcin-ka@poczta.gazeta.blah> napisał
w wiadomości news:f4c0d0$7qq$1@inews.gazeta.pl...

> Zalozenia sa takie: kupuje najtanszy z obecnie dostepnych dwurdzeniowcow
> (mysle o E2140 i E4300 - jakies za i przeciw kazdemu z nich?)

Wystarczy E2140. Jak wyjdzie coś 2-rdzeniowego z 512kB cache L2 na rdzeń to
też będzie OK (co widać na przykładzie nowych Celeronów Conroe-L z 512kB L2,
które w jednowątkowych aplikacjach niewiele tracą na wydajności w porównaniu
do taktowanych tym samym zegarem E21x0)

> a w planach mam przynajmniej 2 wymiany procesorow w odstepach okolo 1.5
> roku kazda.

Teoretyczne wystarczyłoby się sugerować "CPU Support List" dla danej płyty -
czy obsługuje aktualne 4-rdzeniowce. W praktyce, w przyszłości z
4-rdzeniowcami Intela dla dzisiejszych płyt może być tak samo jak dzisiaj z
2jajami dla s939 - rzadko dostępne i horrendalne ceny (tzn. większe niż
analogiczny 2-jaj AM2 razem z płytą główna).

> Plyta powinna dawac mozliwosc wspolpracy z nowymi rdzeniami (wyzsze FSB?)
> oraz nowymi standardami pamieci (DDR3?).

Nie wiem czy za 3 lata DDR3 będą już tańsze od DDR2. Więc ten warunek można
sobie odpuścić. Szczególnie że jak płyta wspiera DDR3, to zazwyczaj kosztem
2 gniazd DDR2

> Nie musi byc stricte overclockerska, ale byloby milo, gdyby nie marnowala
> mocy tych nowych intelowych cudeniek, ktore podobno latwo

"Łatwo" to kwestia względna :)

> Z tego, co sie zorientowalem, nie ma szans na to, bym mogl podpiac
> bezposrednio do plyty oba dyski twarde i oba napedy DVD w standardzie ATA,
> ktore obecnie posiadam. Czyli napedy pod pojedynczy kontroler ATA, ktory
> producent zazwyczaj litosciwie umieszcza, a dyski przez przejsciowki do
> kontrolerow SATA?

Karta z ATA100/133 na PCI. Albo również wymienić dyski.

> Przyda sie za to porzadne USB 2.0 (aparat cyfrowy), rowniez z mozliwoscia
> poprowadzenia z pinow na plycie do gniazd z przodu/u gory obudowy.

Każda chyba płyta główna ma piny na płycie do wyprowadzenia USB na front.