"rozwojowa" płyta główna pod Intela? [długie]

Autor: Marcin 'Cooler' Kuliński <marcin-ka_at_poczta.gazeta.blah>
Data: Fri 08 Jun 2007 - 18:33:48 MET DST

Jako ze padla mi - zdawaloby sie, ze porzadna - karta graficzna (pisalem
o tym niedawno), nic juz nie trzyma mnie przy mojej starenkiej,
szescioletniej plycie glownej z AGP. Postanowilem tez rozstac sie z AMD
i postawic na Intela, przynajmniej na kilka najblizszych lat :) I teraz
pytanie: jaki chipset/konkretna plyta glowna zapewni mi mozliwosc
rozbudowy komputera przez okres przynajmniej 3-4 lat? Czy Intel tez
wyprawia takie szopki ze standardami gniazd procesora, jak AMD, czy tez
moge liczyc na to, ze podstawka LGA775 pozyje jeszcze "troche", nie
zmuszajac mnie do wymiany plyty glownej za kazdym razem, gdy zechce
zrobic upgrade procesora?

Zalozenia sa takie: kupuje najtanszy z obecnie dostepnych dwurdzeniowcow
(mysle o E2140 i E4300 - jakies za i przeciw kazdemu z nich?), a w
planach mam przynajmniej 2 wymiany procesorow w odstepach okolo 1.5 roku
kazda. Plyta powinna dawac mozliwosc wspolpracy z nowymi rdzeniami
(wyzsze FSB?) oraz nowymi standardami pamieci (DDR3?). Nie musi byc
stricte overclockerska, ale byloby milo, gdyby nie marnowala mocy tych
nowych intelowych cudeniek, ktore podobno latwo i stabilnie sie
podkrecaja. Z tego, co sie zorientowalem, nie ma szans na to, bym mogl
podpiac bezposrednio do plyty oba dyski twarde i oba napedy DVD w
standardzie ATA, ktore obecnie posiadam. Czyli napedy pod pojedynczy
kontroler ATA, ktory producent zazwyczaj litosciwie umieszcza, a dyski
przez przejsciowki do kontrolerow SATA? AGP, jak juz na wstepie
wspomnialem, juz nie potrzebuje (i tak bylby z tym pewnie klopot),
podobnie jak dwoch slotow PCI-E dla skrosowanych kart graficznych.
Przyda sie za to porzadne USB 2.0 (aparat cyfrowy), rowniez z
mozliwoscia poprowadzenia z pinow na plycie do gniazd z przodu/u gory
obudowy. No i obowiazkowo pasywne chlodzenie ukladow na plycie.

Konkludujac:

- jaki chipset wybrac? P965 czy P35?

- jesli ten pierwszy, to czy taki ASUS P5B Deluxe oprze sie probie
czasu, na jaka planuje go wystawic?

- a jesli bardziej rozwojowy - przynajmniej w zalozeniach - P35, to czy
Gigabyte P35C-DS3R bedzie tu dobrym, spelniajacym moje kryteria, wyborem?

- Wasze sugestie?

Z gory dzieki za kazda konstruktywna odpowiedz.