Monitor LCD - który najzdrowszy?

Autor: di0xid <dawciogNOSPAM_at_wp.pl>
Data: Sun 20 May 2007 - 14:13:24 MET DST

Witam

Od dluzszego czasu staram sie zakupic monitor LCD. Jednak wybor nie jest
prosty.

Wiadomo, ze wybor monitora zalezy od konkretnych zastosowan. Dlatego od
razu mowie, ze monitor ten ma sluzyc mi glownie do dlugotrwalego czytania
(czasem rowniez pisania) tekstu (ksiazki w formacie pdf, WWW, dokumenty
tekstowe, kody zrodlowe) oraz do przesiadywania pod konsola
systemu linux :) Okazyjnie jakis film, jednak glownie chodzi mi o tekst.

Zalezy mi aby praca z takim monitorem byla jak najmniej uciazliwa. Z racji
tego, ze spedzam wiele godzin przed monitorem komputera (czasem nawet 12h
bez dluzszych przerw), zarowno w dzien jak i w nocy. Posiadam wade wzroku
(krotkowzrocznosc), co prawda nie duza (okulary -1), ale nie chce dopuscic
aby ta wada sie poglebiala - stad wybor padl na monitor LCD.

Jezeli chodzi o koszta to chcialbym pzeznaczyc na ten cel do 1500zl. Jednak
jesli ktos wytypuje monitor "o niebo lepszy", dozszy o 300zl to rowniez
rozwaze i taka mozliwosc.

Po przeprowadzeniu gruntownych poszukiwan, waham sie pomiedzy zakupem
monitora:
- EIZO 17" S1731SHG (1380zl)
lub:
- 19" Fujitsu-Siemens ScenicView P19-2 (1420zl)

Za wyborem Eizo przemawia marka, oraz jakosc obrazu poparta wieloma
testami. Jednak monitor ten posiada maly piksel - 0.264 i obawiam sie, ze
przez to czcionka, oraz elementy GUI moze stac sie trudniejsza do
odczytania, przez to bardziej meczaca wzrok.

Monitor P19-2, ma juz wieksza plamke - 0.294, z racji tego, ze jest to 19".
Jednak slyszalem rowniez opinie, ze wiekszy monitor potrafi bardziej meczyc
wzrok ?? (ze wzgledu na wieksza powieszchnie i wieksza ilosc swiatla).

A moze cos jeszcze innego?

Z gory BARDZO dziekuje za opinie na temat tych dwoch typow oraz za pomoc w
podjeciu decyzji, gdyz chcial bym w koncu kupic monitor LCD :)

--
If you want to contact me via e-mail, remove NOSPAM before '@'.
Best regards