Re: Czy da sie sprawdzic jakosc (trwalosc) CDR lub DVDR

Autor: KrissN <krissn_at_op.pl>
Data: Wed 31 Jan 2007 - 20:04:33 MET

Jan napisał(a):
> Ja ponownie do znawców sprzętu.
>
> Pisząc o sprawdzaniu mionitora przypomniałem
> sobie o sprawie jakości zapisywalnych płytek CD
> oraz DVD. Jako fotografujący chciałbym mieć archiwum
> na takich płytkach. Tymczasem głośno jest od kilku
> lat o tym, że trwałość zapisu i samych płytek nie
> przekracza kilku lat. Wyjątkiem mają być podobno
> produkty firmy Mitsumi (bodajże) w skrócie nazywane
> MAM, a w Europie MAM-E. ZaiwerajÄ… one zwiÄ…zek
> chemiczny, który daje gwarancję 100-letniej trwałości
> zapisu. Jest nawet strona www polskiego przedstawiciela
> [...]
Mając odpowiednią nagrywarkę DVD (większość nowych z wyjątkiem LG - o
ile coś się nie zmieniło) posiada możliwość wykonania testu jakości
nagrania (Plextory zdaje się mają największe możliwości w tym kierunku).
Można to zrobić np. programem Nero CD/DVD Speed.
Wystarczy nagrać płytę a potem odpalić test, który pokaże ilość błędów
PIE/PIF (C1/C2 w przypadku płyc CD), jakie nagrywarka napotkała podczas
odczytu płyty. Błędy te nie są krytyczne i są korygowane sumami
kontrolnymi, więc nie ma się czym przejmować. W internecie można znaleźć
dokładniejsze informacje na temat znaczenia poszczególnych parametrów.
Oczywiście ten test nie jest w stanie przewidzieć trwałości nośnika, a
jedynie może pokazać jego obecny stan. Jednak im korzystniejsze jego
wyniki tym większe prawdopodobieństwo, że nośnik przeżyje dłuższy okres
czasu.
Przy pomocy tego testu możesz również monitorować okresowo stan
posiadanych płyt i wykonać kopię w momencie, gdy ilość błędów zaczyna
niebezpiecznie wzrastać.

Pozdrawiam