Re: Czy da sie sprawdzic jakosc (trwalosc) CDR lub DVDR

Autor: latet <spam_at_xxx.pl>
Data: Wed 31 Jan 2007 - 20:17:42 MET

> Wystarczy nagrać płytę a potem odpalić test, który pokaże ilość błędów
> PIE/PIF (C1/C2 w przypadku płyc CD), jakie nagrywarka napotkała podczas
> odczytu płyty. Błędy te nie są krytyczne i są korygowane sumami
> kontrolnymi, więc nie ma się czym przejmować. W internecie można znaleźć
> dokładniejsze informacje na temat znaczenia poszczególnych parametrów.
> Oczywiście ten test nie jest w stanie przewidzieć trwałości nośnika, a
> jedynie może pokazać jego obecny stan. Jednak im korzystniejsze jego
> wyniki tym większe prawdopodobieństwo, że nośnik przeżyje dłuższy okres
> [...]

Namiętnie to robię - tzn. okresowo monitoruję stan nagranych płytek.
I wyglÄ…da to (w osi czasu) raczej optymistycznie.
Moje obserwacje:
Po roku jakoc nagrania lekko sie obniza, ale nie ma to znaczenia.
Po kolejnych 2 latach - spadek jakosci jest praktycznie żaden.
Mam 3-letnie plyty DVD, korych wartosci PIE/PIF sÄ… praktycznie
takie same od poczÄ…tku.

Natomiast jesli plytka byla od poczatku zle nagrana, to dalsze
pogarszanie sie jakosci jest nieco bardziej widoczne z czasem.

latet