Re: Zamieniac SCSI na SATA?

Autor: pan premier <jestem_at_premierem.pl>
Data: Mon 22 Jan 2007 - 22:39:43 MET

Na przejście na SATA przemawia cena i dostępność.
Nie jestem wielkim ekspertem, ale z ekonomicznego punktu widzenia do SATA ma
jak najbardziej sens. Co więcej widywałem w sieci benchmarki w których
niektóre SATA prześcigały SCSI jeśli chodzi o wydajność (może z wyjątkiem
obciążania proca - ale przy dzisiejszych mocach obliczeniowych procków to
niezbyt ważne).
Przydałoby się SATA II (główny atut to NCQ - kolejkowanie zleceń - SCSI też
ma takie cudo) - w serwerze plików na pewno nie zaszkodzi.
Raczej nie będzie problemu z kupieniem 4-kanałowego kontrolera. Z tym że
jeśli ma być z RAID-5 - to wydatek będzie zauważalny. Nie wiem jakie masz
sloty, ale przy macierzy na 4 współczesnych dyskach to 32 bitowe PCI z 33
MHz zegarem może być wąskim gardłem i raczej bym w to nie wchodził - ale
pewnie masz jakąś nowszą wersję PCI (może 64b/66Mhz?) albo PCI-X? 4 kanałowe
kontrolery raczej będą potrzebować więcej niż starego PCI.

Jeśli chodzi o dyski to na pewno da się kupić 10k RPM SATA II z NCQ i 16MB
cache z dużymi pojemnościami.

No albo możesz wymienić SCSI na nowe SCSI czyli SAS (Serial Attached SCSI)
ale tu obawiam się że koszty będą wyższe niż przy SCSI, pojemności dysków
już nie takie duże i pewnie bez PCI-X się nie obędzie. No ale oczywiście 15k
RPM w standardzie przy zakupie dysków :)

A jak już bardzo chcesz być na topie, to poczekaj na takie dyski:
http://www.2bity.info/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=82
:)

--
jim