Zamieniac SCSI na SATA?

Autor: Michal AKA Miki <michaljelinskiWYTNIJTO_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 22 Jan 2007 - 21:42:47 MET

Witam grupowiczow...

Mam pytanko do tych doswiadczonych w serwerach.
Otoz po ostatniej burzy (qrna w styczniu burza z piorunami!!) tak pierdyklo w
moja firme, ze troche strat bylo... Miedzy innymi polecial mi kontroler SCSI w
serwerze Compaq Proliant ML 370G2 (Smart Array 5i).
Juz drugi raz przytrafila mi sie awaria tego kontrolera. Ale ze zastepczy
sprowadzalem z USA (po Europie nigdzie nie ma), w dodatku na ebay'u, nie
usmiecha mi sie preprowadzac calej procedury reklamacyjnej... Zreszta chyba
nie tedy druga, dla serwera, ktory warty jest teraz moze ze 2,5k.

Oki, do rzeczy.. Zastanawiam sie, co teraz zrobic:
- wsadzic tam jakis uniwersalny, stary kontroler SCSI, kupiony na allegro,
zeby mi tylko obslugiwal 2 x RAID1 (w tej chwili mam tam 4 dyski SCSI)?
- kupic jakis kontroler SATA na 4 HDD (o ile sa takie, nie rozgladalem sie
jeszcze za RAID5 na SATA) i dokupic dyski SATA? Stare dyski i tak sobie
wykorzystam i przerzuce do innych serwerow (a na chroniczny brak miejsca na
serwerach cierpie od dawna)
- czy jednak wydac te nieszczesne kilkaset zlotych na wymiane uszkodzonego
kontrolera Smart Array?

Zaznacze tylko, ze bez tego kontrolera rowniez mi pojdzie, bo dwukanalowy SCSI
jest na wyposazeniu, jednak niestety nie posiada on zadnego RAIDa, takze co
najwyzej software'owy RAID moge sobie zafundowac :)
Serwer w po usunieciu usterek bedzie przeznaczony glownie jako dodatkowy
serwer plikow dla ok. 100 komputerow (byc moze tez zapasowy kontroler domeny),
takze wydajnosc systemu dyskowego jest tutaj dosc istotna.

Zeby bylo jasne o co pytam: czy kontroler PCI na RAID1 lub RAID5 z dyskami
SATA jest sens wkladac do serwerow, gdzie krolowalo SCSI i bylo tam dobrze
zoptymalizowane?
Z gory dzieki za info
Pozdrawiam

Michal