Re: jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: <omson_at_o2.pl>
Data: Fri 19 Jan 2007 - 17:19:30 MET

micz napisał(a):

> Po pierwsze: czy dobrze rozumiem, że zastosowanie RAID 0 powoduje
> ZWIĘKSZENIE RYZYKA awarii dysków w stosunku do normalnego
> ("bezmacierzowego") ich użytkowania? Jeśli tak, to z czego to wynika?
> Czy dyski w RAID 0 narażone są na jakieś dodatkowe "stresy", czy
> też chodzi po prostu o to, że mam dwa dyski, a więc ryzyko
> padnięcia jest teoretycznie dwukrotnie większe?

Dokladnie o to.
> I druga kwestia: Czy awarię jednego z 2 dysków w macierzy RAID 0
> można porównać do awarii pojedynczego dysku nie w macierzy? Innymi
> słowy - czy skutki awarii (padnięcia jednego z dysków) w RAID 0 są
> takie same, czy gorsze niż w przypadku normalnego dysku (chodzi mi o
> ewentualne próby odzysku danych, itp)?

Nie do konca. Jesli padnie jeden dysk, to masz uszkodzone fizycznie 1
urzadzenia - natomiast w przypadku macierzy (RAID 0) masz uszkodzaona
cala strukture logiczna (czt. mozesz sie cmoknac) ;)

> I trzecia sprawa - czy jeśli dokupiłbym dwa dyski 250GB, to spięcie
> ich z moimn aktualnym w RAID 3 rozwiąże moje problemy? Czyli:
> 1) podniesie wydajność przy obróbce video
> 2) zapobiegnie skutkom awarii jednego z dysków
To juz niech koledzy sie wypowiedza bo nie wiem na czym RAID 3 polega
:)

> I czwarta:
> pan premier zaproponował RAID 0 (jak rozumiem z dwóch dysków
> SATA250GB) i dodatkowy dysk na ważny stuff (np. skończone filmy).
> Rozumiem, że zapis wspomnianych krytycznych danych musiałby się
> odbywać manualnie, a nie w jakiś magiczny "raidopodobny" sposób? Po
> prostu musiałbym pamiętać o kopiowaniu stuffu na ten dysk co jakiś
> czas?
To mial na mysli zapewne. Ale ten model, ktory posiadasz ma za male
MTBF - istnieje wieksze prawdopodobienstwo awarii jednego z dyskow niz
proponowane przeze mnie WD Caviar RE.
Raczej kup dedykowane dyski pod zastosowania macierzowe a obecny
(250GB) wykorzystaj na stuff.

Pzdr, OMSON