Re: jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: micz <micz81_at_yahoo.com>
Data: Fri 19 Jan 2007 - 15:11:44 MET

Panowie, dziękuję bardzo za liczne odpowiedzi. Dzięki szczególne
dla Radosława Sokoła, którego artykuły w prosty i klarowny sposób
wyjaśniły mi podstawy RAIDu - tego właśnie m.in. szukałem. Mam
jeszcze kilka wątpliwości

Po pierwsze: czy dobrze rozumiem, że zastosowanie RAID 0 powoduje
ZWIĘKSZENIE RYZYKA awarii dysków w stosunku do normalnego
("bezmacierzowego") ich użytkowania? Jeśli tak, to z czego to wynika?
Czy dyski w RAID 0 narażone są na jakieś dodatkowe "stresy", czy
też chodzi po prostu o to, że mam dwa dyski, a więc ryzyko
padnięcia jest teoretycznie dwukrotnie większe?

I druga kwestia: Czy awarię jednego z 2 dysków w macierzy RAID 0
można porównać do awarii pojedynczego dysku nie w macierzy? Innymi
słowy - czy skutki awarii (padnięcia jednego z dysków) w RAID 0 są
takie same, czy gorsze niż w przypadku normalnego dysku (chodzi mi o
ewentualne próby odzysku danych, itp)?

I trzecia sprawa - czy jeśli dokupiłbym dwa dyski 250GB, to spięcie
ich z moimn aktualnym w RAID 3 rozwiąże moje problemy? Czyli:
1) podniesie wydajność przy obróbce video
2) zapobiegnie skutkom awarii jednego z dysków

I czwarta:
pan premier zaproponował RAID 0 (jak rozumiem z dwóch dysków
SATA250GB) i dodatkowy dysk na ważny stuff (np. skończone filmy).
Rozumiem, że zapis wspomnianych krytycznych danych musiałby się
odbywać manualnie, a nie w jakiś magiczny "raidopodobny" sposób? Po
prostu musiałbym pamiętać o kopiowaniu stuffu na ten dysk co jakiś
czas?

Pozdrawiam i dzięki z góry za kolejne wskazówki :)