Re: Dziwne wskazania układu Winbond na płycie ABIT IC7

Autor: Palmer <kolupCIACHO_at_o2.pl>
Data: Wed 10 Jan 2007 - 21:16:56 MET

Użytkownik "Sander" <ROT13_fnaqre3@tnmrgn.cy_ROT13> napisał w wiadomości
news:eo1aha.1sg.1@Hobby.od.21.lat...

> Nowy CPU-Z Ci tak pokazuje ? :)
> Bo mnie pokazuje (starsze wersje tego programu też tak pokazywały)
> że mam Northwood'a.

Starszy CPU-Z pokazywał mi, że Northwood. Z resztą nie musiał pokazywać, bo
doskonale wiem, co kupowałem :-)
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=740c021fb40f39bb
Natomiast nowszy (poprzednie zdjęcie nie wgrało się za dobrze) pokazuje już,
że rdzeń to Gallatin:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=cbe513b27c5c2821
Po prostu EE miały (m.in.) rewizje M0 i takie też dostawały ostatnie z
produkowanych Northwoodów, ale tylko z zegarami 2.4 (SL6Z3) i właśnie 2.8 GHz
(SL6Z5), a dowiedziałem się o tym kilka dni temu, kiedy szukałem po googlach
info nt podatności na o/c posiadanego procesora.

> P = Pn x (Fp/Fn) x (Vp/Vn)^2
> p - po podkręceniu, n - nominalna
>
> Żeby Ci było łatwiej, u mnie te obliczenia wyglądają tak:
> 66.2 x 3000/2400 x (1.675/1.525)^2 = 99.83 W

No to niech i ja policzę:
75.1 x 3500 [płonne marzenie] / 2800 x (1.7/1.525)^2 = 116,66 W. Ułaa, to
podobnie jak nie podkręcony Prescott S478 :-)

> Masz chyba zbyt małe napięcie dla CPU i/lub RAM'u ?
> Spróbuj choć trochę zwiększyć napięcie.

Całkiem możliwe, że mój lubi większe napięcie i to juz przy nieznacznym
zwiekszeniu FSB (np. do wspomnianych 213 MHz), ale i tak róznie z tym bywa. To
znaczy jak próbuję znaleźc optymalne napięcie w BIOS-ie to czasami Win nie
chce się zaladować (zamraża się już na samym początku ładowania), podczas gdy
wcześniej (przy tym samym FSB) było wszystko w porządku. I nie pomaga nawet
zwiekszanie napięcia. Sprawę rozwiązuje dopiero wyczyszczenie BIOSu za pomocą
zworki. Wygląda to tak, jakby BIOS pamiętał jakies poprzednie ustawienia i
świrował. Spotkałeś się z czyms takim Sander?

No nic, wygląda na to, że natrafiłem na egzemplarz CPU pozbawiony potencjału
o/c, a tak chciałem osiągnąć choć 3500 MHz, które zadowoliłoby mnie w 100%, a
tak... nawet przy FSB 230 -240 MHz to wielki problem:-( Chyba, że... inne
podzespoły płyty, jak mostek NB czy też mosfety mają cokolwiek bliżej z takim
stanem rzeczy. Cóż... mozliwe, że miec mogą, ale chyba nie przy tak niewielkim
o/c. A może zasiłka, choc markowa, to jednak nie 3-ma napięć i nadaje sie do
wymiany gwarancyjnej, albo któraś z 4. faz zasilania CPU padła (swoją drogą
ciekawe czy działanie płyty byłoby wtedy mozliwe)? Będę musiał sprawic sobie
jakiś porządny multimetr i wziąc się skrupulatny pomiar różnych napięć.

Pozdr.,
Palmero