Re: drgania dyskow przenoszone na obudowe/ temp E6600 (2w1)

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Tue 09 Jan 2007 - 14:31:56 MET

nie@podam.pl enu1n8$mj4$1@atlantis.news.tpi.pl

> tzn ile dysk powinien miec? u mnie ma po 40 na seagate i 43 na WD
> do obudowy to i tak ciepla nie oddaje bezposrednio.. bo w tej obudowie sa
> plastikowe szyny bezsrubkowe i miedzy blacha z obudowy a dyskiem jest
> plastkik tylko :)
> no ale z drugiej strony nie wiem o co chodzi z ta awaryjnocia.. bo w 2gim
> kompie mam seageta chyba 160gb i temp ma w granicach 50-55st i tak chodzi
> juz od ze 2 lata 24/7 :)

To wysoka temperatura i krótki czas pracy. Te dyski mają zazwyczaj
pięcioletnią gwarancję i MTBF rzędu miliona godzin. A podwyższenie
temperatury jest jedną z najkrótszych dróg do awarii. Inną drogą
jest oczywiście postukiwanie. Seagate dość dokładnie opisuje, jakich
uderzeń dysk nie lubi.

Wbrew pozorom owe 24/7 nie skraca żywotności, ale ją w tej sytuacji wydłuża.
Dysk w czasie stygnięcia zasysa powietrze, tak więc im rzadziej go wyłączasz,
tym lepiej. U mnie temperatura dwóch dysków to około 45 stopni Celsjusza. Gdy
trochę poszaleją -- potrafią być cieplejsze.

> zreszta dodatkowe wentylatorki do obudowy (zeby dmuchaly na dyski - w tej
> obudowie jest miejsce na 3 wentylatorki 92mm dmuchajace bezposrednio na
> dyski) i tak juz mam zamowione tylko czekam az dojda ;)

I przy ,,gumkowym'' montowaniu raczej są potrzebne.

-=-

SMARTy pokazują liczbę przepracowanych godzin. Możesz więc podać
ją dokładnie, zamiast pisać 'ze 2 lata'. :)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    leszekc@@alpha.net.pl    '.O_'