Re: Siec WiFi

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sat 06 Jan 2007 - 18:56:16 MET

Paweł Kulesza <rokikulesza@nospam.wp.pl> wrote:

> Przecież kolega wyraźnie napisał, że chce 2 kompy po kalbu a reszta
> okręg wifi.

Tu cytuje:
> Mianowicie otrzymuje od swojego dostawcy internetowego intenet przez
> WiFi mam router ktory rozdziela mi to na dwa kabelki LAN. Jeden z nich
> jest podlaczony do laptopa 2 do PC, w zwiazku z tym ze laptop ma karte
> WIFI chcialbym ten interner z routera dalej puscic na WIFI po domu.

            Jak na moja umiejetnosc czytania ze zrozumieniem, to on ma _TERAZ_
oba podlaczone po kablu i wlasnie chce laptop "ODWIAZAC" ze skretki
przez przejscie na wifi - jak pisalem - calkiem logiczne w przypadku
laptopa.
            Nie jest jasne tylko jak ma podlaczony ten router u siebie -
czy do klienta wchodzi skretka, czy kabel antenowy. Zalozylem (choc
moze byc inaczej, ale przy WISP dzielacych tepsianego IDSLa nie sadze)
ze do klienta jest jednak doprowadzony kabel antenowy i AP w trybie APC z
routerem - tak jest najczesciej przy indywidualnych instalacjach, bo jesli
ktos ma caly blok/klatke podpieta po wifi, a dopiero dalej normalne switche
na klatkach to raz ze nie bylo sensu wspominac ze to jest lacze po wifi,
dwa ze ja nie chcialbym takiego lacza, choc sam uzywam wifi i jestem
zadowolony - do moich potrzeb nic wiecej niz 128 kbps down i 64 kbps up nie
jest potrzebne, ale na litosc boska - nie kilkunastu-dziesieci klientow na
1 APC, czesto w 2,4GHz, a dalej skretka. Bloki itp. to sie spina kablem,
najlepiej juz swiatlowodem.
            Tak czy owak musimy zaczekac az wypowie sie zadajacy pytanie, ale
z tego co widze bez kupna AP sie nie obejdzie. Jesli ten router ma dosyl po
zwyklej skretce to najlepiej obecny sprzedac i podpiac AP ze zintegorwanym
switchem, no chyba ze to sprzet ISP.

> Do routera.

            A kto powiedzial ze jest tam wolne gniazdo RPSMA lub podobne
i dodatkowe radio jesli do mieszkania wchodzi kabel antenowy, albo to jest
router z AP jesli wchodzi zwykla skretka?

> Jeszcze raz - przeciez ma zajete zlacze wifi
> Dlatego napisałem niżej, że ja miałem z tym problem bo miałem zajęte
> złącze wifi - nie wiem jak jest w przypadku kolegi.

            Zakladam ze podobnie i dlatego pisalem - koniecznuy jest niestety
dodatkowy AP - teraz sa na szczescie tanie jak barszcz, a do udostepnienia
sieci 1 laptopowi lokalnie nie trzeba dobrego, drogiego sprzetu -
sprawdzaja sie z powodzeniem zwykle SOHO typu dlinkow, planetow, edimxow
i inne cuda nie nadajace sie na bazy z wiekszym ruchem.

> Internet za pomocą skrętki podpiąłem do routera a z routera kabel do
> jednego kompa i wifi do laptopa.

            No to w koncu miales to gniazdo wifi zajete czy nie?
Bo jesli siec po skretce to cos takiego robi nazwyklejszy router
zintegrowany z AP i switchem 4 portowym. Wpinasz skretke do WAN, antene
do routera z AP a komputery stacjonarne po skretce i zazwyczaj dziala
od pierwszego odpalenia po dhcp lokalnie, co najwyzej trzeba tylko
skonfigurowac sam dostep do internetu na routerze do wymagan ISP.

> Więc jak nazwać ten przewód?

            Kabel antenowy, kabel wifi lub podac jego oznaczenie - typowo u
klientow H155, RLE8, rzadziej H1000. Kabel koncentryczny w kontekscie sieci
kojarzy sie ze starym BNC.

> Jestem facetem:)

            PL literki - po dodaniu otrzymasz "samą" (odpowiedz w tym
kontekscie). Tak wiem, w obecnych czasach wskazane byloby pisac z pl
znakami diakrytycznymi, ale strasznie ciezko przestawic mi sie po tylu
latach - przyzwyczailem sie jeszcze na terminalach IBM VMS/XA, a tam takich
luksusow nie bylo. Do tej pory mi to zostalo i duzo szybcej pisze mi sie
bez pl znakow (alt jednak wymaga obu rak), no i sam xnews nie ulatwia
sprawy, a przyzwyczailem sie do czytnikow konsolowych lub semikonsolowych
i kolejne proby przesiadki na Thunderbirda (jest praktycznie na kazdy
system a to spory plus) jakos mi sie nie udaja - brakuje niektorych
funkcji.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl