Re: Chlodzenie pasywne zasilacza.

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Fri 29 Dec 2006 - 23:53:35 MET

lost.cluster <i@tyle.pl> wrote:

> Wystarczy że podłączysz wentylator na 5V i problem hałasu zniknie,

            Nie zniknie. Zwroc uwage ze tam nie ma byc hdd tylko bootowanie
mikrosystemu po sieci albo adapter compactflash-ide. Zalozenie jest
- zero czeci ruchomych. Gdyby bylo inaczej myslalem o wymuszeniu obrotow
wentylatora na minimalne FanMate Zalmanna nawet nizej niz 5V (ze 2 w domu
gdzies mi leza) ale to tez jednak element mechaniczny. Niestety to radiowka
i musi stac w konkretnym miejscu by skrocic kabel, akurat kolo tego bede
spal. Tak wiec nawet najwolniejszy wentylator przeszkadza, biorac pod uwage
ze w nocy slysze delikatne buczenie UPSa ustawionego duzo dalej i to przy
podlaczonym napieciu sieciowym, a nie w glosnym trybie akumulatorowym.

> przynajmniej mi to wystarcza a zasilacz jest zimny przy kompie
> z odpaloną sambą: k6-2 300 2 sieciówki,hdd.

            No wlasnie - HDD. Przy hdd spokojnie mozna puscic zasilacz na 5V bo
i tak silnik go zagluszy. W komputerze bez innych czesci ruchomych niestety
bedzie slyszalny. To ma byc konfig - wlaczyc i zapomniec, nawet diode power
odlaczajac od plyty.

> W moim byłym domowym konfigu :Duron 850, gf4, przy tak ustawionym
> wentylatorze po kilku godzinach grania zasilacz był gorący na tyle
> że wyłączałem komputer.

            Dlatego mysle o oszczednej konfiguracji i puszczeniu mobilnego K6-2+
550 na 166 MHz + tylko sieciowki. pfSense jak na warunki mikrosieci w domu
nie powinien go za bardzo obciazac, bo nie planuje zadnych VPNow itp.
Idealnie byloby wstawic go na strych, ale jak juz pisalem - nie mam za
bardzo jak ze wzgledu na przewody

> Wracając do tematu, to właśnie przypomniał misię komp z zatartym
> wentylem w zasilaczu co już od dwóch lat chodzi 24/7 .
> Nic wypasionego, jakiś skromny celek 333 z zasilaczem noname spakowane
> w ciasnej obudowie. Zasilacz jest ledwo ciepły
> ( nie wiem jak długo wcześniej chodził ale na pewno były to miesiące)
> i jakoś nie chce go szlag trafić.

            Zatraty w znaczeniu zwolnil czy stanal na amen?
JEsli to drugie to jest to pocieszajace - taki konfig na mobilnym K6-2+
@166 MHz ciagnie mniej, a w konuc w obudowie FullTower po zdjeciu gory i
bokow obudowy zasilacza zostaje nad min ~10 cm na wymiane powietrza.
W srodku sa przeciez glownie duze kondensatory, a elemnty mocniej grzejace
sie maja wlasne radiatory. Z EMI nie powinno chyba byc tez wiekszych
problemow - w kocnu duzo bardziej wrazliwe na zaklocenia elementy jakimi sa
glowice TVSAT w tunerach sa blizej ciasno upakowanych settopboxow.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl