Re: GF6200 czy R9550?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Thu 21 Dec 2006 - 02:14:22 MET

 K <kurt76@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

> mialem ten sam dylemat, modernizowalem znajomemu kompa i przy
> zasilaczu 350W 6200(a) to chyba jedyny wybor,

    Jedyny wybor przy takim zasilaczu to zmiana zasilacza, nie grafiki :P
Nie wem co to bylo za badziewie, ale 350W oszczedny Modecom MC350ATX 2.0
spokojnie ciagnal mi smoka pt. R9800PRO @XT i do tego 256MB DDR2 (ta pamiec
ciagniela prawie tyle pradu co rdzen - radiatory byly wrecz gorace i bilo
od nich cieplo chyba nawet bardzej niz od GPU).
Tak wiec nie plec bzdur ze 350W pociagnie tylko GF6200, bo mowisz o
zasilaczu majacym realnie pewnie w granicach 180W.

> znacznie mniej sie grzeje niz 9550 bo jest w wymiarze 0,11nm przez co
> zdarzaja sie chlodzone pasywnie.

            RV350 jest co prawda w 0,13um, ale to bardzo oszczedny uklad, ciagnie
rowniez bardzo malo pradu - ma tylko ~75 mln tranzystorow i rowniez
wystaepuje w wersjach chlodzonych malym aluminiowym radiatorkiem (jak u
gigabyte) a nie zadnymi heatpipe itp.

> nowki na prawie 100% to wersje 6200a z pamiecia 64-bit.

            No i wlasnie w tym jest problem: NV44 jako chip jest lepszy od RV350,
oba moga pracowac w zaleznosci od skonfigurowania z magistrala 128 lub 64
bit (jak zwykle u nvidii NV44 rowniez 32bit). Tyle tylko ze prawie
wszystkie obecnie sprzedawane GF6200 to 64bit, G9550 128bit. I tu jest pies
pogrzebany - by dorownac przepustowosci pamieci zwyklych 4.0 ns DDR1 128bit
pamiec na GF6200 64bit musaialby chodzic na 500MHz (1000 efektyenie), a
takich praktycznie nie ma, dodatkowo dalem link do R9550 z pamiecia 2,8 ns
za 203 zl i tu GF6200 przegrywa z kretesem mimo nowoczesniejszego silnika -
jest po prostu przez nvidie niemilosiernie pociachany. Nvidia po prostu
wypozycjonowala go na najnizszy segment, a nie do gier. ATI zrobilo fajny
myk z RV350 w R9550 do R9600PRO, nvidia cos takiego w G73 przy GF7600GS/GT
i dlatego wczesniej mialem R9550, teraz 7600GS - obie sa odpowiednikami
wyzszych modeli.

> z tego co czytalem to najlepiej kupic palit-a 6200a 256mb (nie
> ze wzgledu na ilosc ramu, ale z powodu ze kreca sie ponoc na 350/750).

            64bit - czyli z tej pamieci zrtobi sie polowa czyli ~188 MHz.
Przypomne ze praktycznie kazdy R9550 4.0ns dziala na 400MHz GPU i
250(500)mem, wersje z pamiecia 2,8ns jaka podlinkowalem znacznie wiecej.

> nie mialem czasu zeby to drazyc ale wersje 6200 bez "a" mozna modowac
> na 8 potokow w wyniku czego dostajesz gf6600 - nie wiem czy mozna
> odblokowac potoki w 6200a.

            Startych GF6200 na NV43 od dawna nie ma w sprzedazy, teraz
praktycznie sa tylko na NV44, a tu nie ma mowy o odblokowaniu. Poza tym
praktycznie nie zdarzalo sie by te stare NV43 poprawnie dzialaly po
odblokowaniu - ta sa po prostu odrzuty z GF6600, ktore nie bez powodu nie
przeszly kontroli jakosci na niektorych potokach - nvidia nie robila tu
prezentu.

> generalnie jezeli masz socket a i jakas
> srednia plyte z zasilaczem 350W to sempron + 6200a jest chyba rozsadna
> modernizacja. markowy asus 6200a 128mb to ok. 140 zl, palit 256mb ok.
> 210 zl (ceny allegro).

            Dodaj od razu ze 64bit. Jak dla mnie to przekresla karte graficzna.
No i ten koszmarny DSUB na kablu u Asusa. Juz bardziej sensowny wydaje sie
R9550 z dobra pamiecia i naturalne OC. Spora zaleta silnika RV350 jest tez
bardzo przyzwoite dzialanie na slabszych konfiguracjach - nie skaluje sie
tak bardzo z CPU jak nowsze konstrukcje.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl