Re: WD 250 gb sata w raidzie????

Autor: Tomasz Wasilewski <tommies_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 03 Nov 2006 - 21:46:19 MET

> W praktyce jest to popularne rozwiązanie do montażu Video, bo zapewnia
> dużą pojemność i szybkość, a zmontowany materiał i tak ostatecznie
> ląduje na płycie, albo na innym dysku. Praktykuje się łączenie w RAID 0
> nawet 4 i więcej HDD, zwłaszcza wtedy, gdy trzeba np w. czasie
> rzeczywistym zrzucać materiał na dysk.
> Nie polecałbym robienia w domu RAID 0 jako podstawowego dysku twardego,
> bo jak się coś z którymś dyskiem sypnie, to nie ma co zbierać. Jak
> potrzebujesz szybkiego dysku do montażu, to tak jak pisałem - zwykły
> dysk na system i aplikacjie, oraz RAID 0 jako obszar roboczy.

Swiete slowa, ale praktyka przy amatorskim montazu nie wykazuje szczegolnie
duzych roznic (powtarzam - amatorskim) pomiedzy dyskami w RAID i pojedynczym
ale szybkim - szczerze to nieoplacalne.
Problem polega chyba na tym ze w RAID 0 szybki jest i owszem ale szczegolnie
odczyt dla przykladu:

Komp DELL GX280 chipset i915 3.4 GHz HT 64bit, 2 GB RAM Zasilacz Chieftec
560W test programem HD Tach Kontroler RAID SATA II na chipsecie Silicon
Image z obsluga NCQ- test usredniony z 3 pomiarow
Dysk systemowy Seagate Barracuda 200GB SATA II 7200 RPM 8MB cache NCQ pod
kontrolerem na plycie SATA I

Dysk testowany pojedynczy Seagate Barracuda 250GB SATA II 7200 RPM 16MB
cache NCQ
Random acces 12,8 ms
AV Read 66,9 MB/s
Burst Speed 136,6 MB/s

Dwa takie dyski w RAID 0
Random acces 12,6 ms - mozna powiedziec ze w granicach pledow pomiarowych
AV Read 118,3 MB/s - tu kolosalna roznica !!!
Burst Speed 146,8 MB/s - tu niewielka

Na wypozyczonym z pracy kontrolerze ADAPTEC SATA II z wbudowana 128 MB RAM
ku mojemu zaskoczeniu wyniki te byly tylko nieznacznie lepsze ale nie
zapisywalem wiec nie mam jak podac.
Do obrobki video zwlaszcza bez karty wspomagajacej sprzetowo wazniejszy
wydaje sie byc wydajny procesor a najlepiej dwa procesory :) i sporo RAM.
Wbrew obiegowej opinii do montazu video na dzien dzisiejszy nie polecal bym
zakupu Core Duo - lepiej plyta dwuprocesorowa i dwa procesorki - testowalem.
Problem pewnie polega na tym ze nawet nowy soft np. Pinnacle Studio 10 nie
potrafii w pelni wykorzystac mocy procesora Core Duo a za to bezproblemowo
wspolpracuje z dwoma procesorami - kolosalna roznica. Fakt ze updaty i
patche zapewne to poprawia, ale na pisany w pelni pod takie procesory
oprogramowanie poczekamy rok czy dwa.

System XPPRO SP2 na RAID 0 odpala sie blyskawicznie :) ale za to nie
wiedziec dlaczego potrafia byc problemy przy instalacji programow a i sam
system potrafi sie wywalic przy odpalaniu (za szybkie czy co) ciekawe ze
W2003 Serwer dziala na tej konfiguracji idealnie :)
Takze na dysk systemowy srednio polecam, szczegolnie ze bezpieczenstwo
danych przy RAID 0 jest zadne.

> Zastanów się jeszcze raz: po co Ci ten RAID ?

Dokladnie! Przy domowym uzytkowaniu wydaje sie byc dosc zbedny i kosztowny.