Re: WD 250 gb sata w raidzie????

Autor: Rafał Bartoszak <sprocket_at_sys.BezSpamu.pl>
Data: Fri 03 Nov 2006 - 13:38:55 MET

Dnia 2006-11-03 13:13:21, encja *deejaymario* wymodziła przez port 119
co następuje:

> czyli jednak warto zainwestowac w drugi identyczny dysk i uzyc raid 0,
> natomiast co do dwoch szybkich dyskow to najlepiej 2*raptor i i wtedy
> na nim system lub dyski scsi.
?????

> a jezeli mam jeszcze wd ata 80gb to moge
> je laczyc roznie?? bo najlepiej jest jak maja taka sama pojemnosc???
> p.s. nastepnym razem odrazu sprecyzuje pytanie i nie bede pisal jakis :)

Oj, kręcisz niemożebnie - nic z tego nie rozumiem...
RAID 0 stosuje się do zwiększenia wydajności podsystemów dyskowych.
Niestety, kosztem bezpieczeństwa. Dlatego nie powinno się przechowywać
na RAID 0 żadnych istotnych informacji, chyba że są regularnie
backupowane.
W praktyce jest to popularne rozwiązanie do montażu Video, bo zapewnia
dużą pojemność i szybkość, a zmontowany materiał i tak ostatecznie
ląduje na płycie, albo na innym dysku. Praktykuje się łączenie w RAID 0
nawet 4 i więcej HDD, zwłaszcza wtedy, gdy trzeba np w. czasie
rzeczywistym zrzucać materiał na dysk.

Nie polecałbym robienia w domu RAID 0 jako podstawowego dysku twardego,
bo jak się coś z którymś dyskiem sypnie, to nie ma co zbierać. Jak
potrzebujesz szybkiego dysku do montażu, to tak jak pisałem - zwykły
dysk na system i aplikacjie, oraz RAID 0 jako obszar roboczy.

Teraz co do dysków: stosując softwareowy RAID możesz w parkatyce łączyć
dowolne dyski, ale z większego zostanie wykorzystana tylko taka
pojemność, jaką ma mniejszy. Ponadto wydajność takiego rozwiązania też
jest problematyczna - szybszy dysk jest hamowany przez wolniejszy.
Najlepiej zatem brać dyski identyczne.

Stosując sprzętowe kontrolery SCSI nie powinno stosować się różnych
dysków. Np Seagate gwarantuje, że w RAID można łączyć dyski należące do
trzech koleinych serii, przy większej rozpiętości nie gwarantują
poprawnego współdziałania (informacja od speca z Seagate). Ale myślę, że
to nie Twój problem.

Zastanów się jeszcze raz: po co Ci ten RAID ?

--
pozdro...
[ |>|>|> sprocket  |   sprocket@sys.BezSpamu.pl    ]