Re: Internet radiowy, dzielenie komputerów

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 05 Aug 2006 - 12:12:54 MET DST

Remek <wiasmed@neostrada.pl> wrote:

> Też tak kiedyś myślałem, póki nie poznałem dokładnie
> przyczyn ograniczania przez niektórych dostawców
> możliwości dzielenia łącza na wiele komputerów.

  Wybacz, ale to co napisales nizej kupy sie nie trzyma.
O tym w dalszej czesci postu.

> Otóż nie jest to "frycowe _ZA NIC". Wiąże się to z tzw.
> współczynnikiem jednoczesności i opłatami za łącza
> magistralne.

            Wspolczynnik jednoczesnosci, lacze magistralne:
ladne okreslenia na scieme pt. na laczu 2 mbit podpinamy
40 ludzi nazywanych pogardzliwe uzyszkodnikami przez
wannabeISP majacymi czesto znikoma wiedze o sieciach,
sprzedajemy kazdemu z nich lacze _DO_ 256 czy nawet 512
kbit/s [znam siec majaca jakis czas temu na 4 mbitach
DSLki ponad 80 osob i sprzedajaca lacze _DO_ 512 kbit/s]
Umowa byla podpisywana na czas okreslony i ludzie kleli
na czym swiat stoi. "Byznesmeni z tradzikiem" szybko
zwineli dzialalnosc bo nie mogli znalesc wiecej jelieni.

> Jeśli założymy, że przeciętny domowy
> użytkownik wykorzystuje łącze w 30%, to na magistrali
> o określonej wydajności można "posadzić" trzech takich
> użytkowników, ale jeśli każdy z nich podzieli łącze i
> będzie go wykorzystywał w prawie 100% wtedy trzeba dać
> każdemu z nich jedno łącze magistralne, a to są określone
> koszty.

            Bzdura. Jeden komputer uzytkownika ssajacego dniami
i nocami z P2P [a jak ogranicznone to z FTP, HTTP, P2M, IRC
itp] wysyci lacze praktycznie w 100%. Natomiast kilka
komputerow w domu czlowieka innego niz ssacz permanentny
i korzystajacego z roznych komputerow do normalnego uzywania
sieci jako medium informacyjne nie zuzyje nawet 10% tych zasobow.
I gdzie tu logika? Jesli ktos chce podpinac wiecej uzytkownikow niz
wielokrotnosc wykupinego lacze to przede wszystkim powinien wzorem
TPSA myslec o limicie transferu. Ale to raczej nie przejdzie.
Wieszosc znanych mi malych ISP monitoruje na biezaco lacze i zaklada
10-20% zapasu. Jesli przez ostatni okres rozliczeniowy wykorzystanie
lacza przekroczy ten zapas dokupuja pasmo.

Co do ograniczen w ilosci podlaczonych komputerow w ramach jednego
lokalu: w przypoadku malych ISP powodem jest co innego: w ten
sposob po najmniejszej linii oporu profilaktycznie bronia sie przed
podzialem lacza poza lokal: przez kilku kumpli z tego samego bloku itp.
To jest glownym powodem takich zapisow i w ten sposob wylewaja dziecko z
kapiela, bo chcac sie zabezpieczyc przed 1 naciagaczem utrudniaja
zycie 10 uczciwym kontrahentom. Kij w zyc takim ISP - poki co nie ma
obowiazku podpisywania z takimi patalachami umowy. Mam w domu kilka
komputerow, w tym takie z ktorych korzystam ze 2 razy w tygodniu, ale
czasem musze cos sprawdzic w sieci. I nie wyobrazam sobie bym musial
w tym celu od takiego komputera odchodzic, isc pierto wyzej i odpalac
na 2 minuty glowny desktop. Tak samo jest z laptopem. To jakas paranoja,
bo sumaryczne zuzycie lacza jest znikome i o niebo nizsze niz typowego
ssacza.

> Jest to duże uproszczenie, ale mniej więcej o to chodzi.

            BARDZO duze uproszczenie i chodzi o cos innego, ale o tym juz
pisalem.

> Chcesz mieć taniej, musisz godzić się na określone warunki.

            Taniej? Bardzo wieli osiedlowych ISP kaze sobie placic wiecej niz
nizsze warianty Neostrady, Netii majac przy tym zawodna infrastrukture
radiowa, nie gwarantujac przepustowosci i wprowadzajac takie nienormalne
ograniczenia jak wyzej. Zycze im wiec jak najgorzej skoro niepowaznie
traktuja swoich klientow: jak padna beda mniejsze szumy na 2,4 GHz,
bo co prawda sa juz mniejsze niz ~rok temu, ale nadal w miastach ciezko
zestawic poprawny link w polaryzacji innej niz pionowa i bez dosc
selektwnej anteny.

> Można o tym poczytać na grupach poświęconych sieciom.

            Wiesz, ja je czytam (zwlaszacza bezprzewodowych) i widzac co siedzi
w glowie niektorym wannabeISP, ktorzy maja podejscie "wydymac uzyszkodnikow
i w nogi z kasa" mam o takich praktykach jak najgorsze zdanie.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl