Re: Dysk 250GB - jak podzielic

Autor: Rafał <niecierpiespamu_at_gdzies.bezspamu.pl>
Data: Sun 30 Jul 2006 - 11:16:45 MET DST

Budzik wrote:

> ale za co z czystym sumieniem moge partycje systemowa skasowac, a
> przy ponownej instalacji programów wiele z nich zachowa swoje
> ustawienia, poniewaz pliki sa na dysku d.

No i jesli mówimy o Windows 2000/XP to niestety nie do końca, gdyż
praktycznie większość programów zostawia sxwoje konfiguracje, save'y
w katalogu Documents And Settings/User/Dane aplikacji tudzież /Moje
Dokumenty.

> ale za to systemowy jest monimalnie pofragmentowany, bo stosunkowo
> niewiele jest na nim zapisywane.

To co jest najważniejsze i wymaga najszybszego dostępu, czyli sam
system i biblioteki - są i tak na początku dysku z dwóch powodów:
- były instalowane na samym początku (więc znalazły się na pierwszych
wolnych klastrach - o ile dysk był czysty przed instalacją)
- są najczęściej używane - więc dowolny defragmenter nie ruszy ich,
lub przesunie jeszcze bliżej początku

W przypadku partycji z programami - jeśli zbyt wiele poinstalujesz,
poodinstalowujesz i potem znów będziesz instalował programy od nowa,
to możesz być pewien, że instalujesz na pięknie pofragmentowany dysk,
na którym prędkość odczytu i zapisu nie dorówna nawet 1/2 wydajności
świeżo sformatowanej partycji w tym samym meijscu dysku fizycznego.

> wydaje mi sie ze wrecz przeciwnie.

Jeśli będziesz trzymał PF na dysku systemowym, to wszystko masz w
jednym miejscu. Jeśli nie - masz na co najmniej dwóch dyskach.

> na razie nie potrafie sobie wyobrazic, co Vista mógłby miec takiego
> ciekawego zebym od razu przechodził na niego z obecnego systemu.

Aero? ;)

> nigdy nie miałem z tym zadnych problemów.

Ok...
A co z Common Files/Microsoft Shared itp?
Od tego się nie uwolnisz, nawet instalując aplikacje na innym dysku.
A najlepsze jest to, że w przypadku jednego dysku fizycznego, podczas
uruchamiania aplikacji napisanej w .NET czy w jakiejś Javie, głowica
dysku będzie mieliła po kolei:
- Common Files czyli środowisko uruchomieniowe dla .NET/Javy
- i na koniec przeskoczy radośnie na drugą partycję i dopiero wczyta
właściwy program
Jak dodasz fragmentację partycji z PF to wyjdzie bardzo wiele skoków.

> nie zdarzyło mi sie nigdy. W razie czego zawsze mozna odinstalowac.

Gratuluję. Mnie się zdarzyło - też kiedyś próbowałem takich sztuczek,
które wykorzystujesz (za czasów win98 zdaje się). Zdałem sobie jednak
sprawę, że są niewygodne i nieopłacalne. I tak programy po reinstalce
trzeba instalować od początku i tak. W dodatku masz bałagan - 2
partycje niejako "systemowe" się robią.

Pozdrawiam
Rafał