Re: dyskietki 2.88 MB?

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Thu 13 Jul 2006 - 10:00:31 MET DST

Radoslawf napisał(a):

> Alternatywą dla niego były ZIPy (stosowane do dzisiaj w firmach
> zajmujących się DTP).

ZIP też był drogi kiedy wyszedł, też zajmował miejsce na taśmie do HD,
jeśli mówimy o wersji wewnętrznej. Zewnętrzną pomijam, bo nie każdy miał
SCSI a te na LPT były bardzo wolne... Wersje na USB pojawiły się później.
No i ZIP nie miał wielkiej zalety napędu LS-120 - nie był kompatybilny
ze zwykłymi dyskietkami 3,5", które zresztą LS-120 obsługiwał o wiele
szybciej i sprawniej niż standardowe stacje dyskietek.

> Kiedy wszedł na rynek królowały ZIPy i spadały ceny nagrywarek CD.

Niestety ZIPy nigdy nie królowały na rynku, to znaczy przez jakiś czas
były popularne, ale się nie przyjęły na tyle, żeby stać się standardowym
wyposażeniem montowanym w komputerach. Przez pewien czas istniały
odpowiednie okoliczności, by wypromować z ZIPa standard.
Argument z nagrywarkami jednak do mnie nie przemawia - to nie jest to
samo... Posiadają pewne ograniczenia... Pomijając już taki szczegół jak
o wiele większy czas dostępu, jest jeszcze kwestia wygody obsługi. Duży
wygodniej było wrzucić dyskietkę (lub ZIPa itp.) do stacji i przeciągnąć
przenoszony plik, lub skorzystać z menu "wyślij do". Poza tym można było
wygodnie modyfikować pliki na nośniku, kasować pojedyncze itp. Płyty
CD-R nie dawały takiej wygody... Najpierw trzeba było wyjąć płytę z
pudełka, wysunąć tackę, wsunąć ją, poczekać aż napęd się rozkręci - to
zajmuje więcej czasu niż wsunięcie dyskietki. Potem odpalenie Nero,
Roxio czy jakiegokolwiek innego programu, ustawienie parametrów sesji,
dopiero później nagranie. Nie mówiąc już o tym, że nie dało się
modyfikować plików na płycie, w przypadku RW można było co najwyżej
skasować cała zawartość. Starano się co prawda poradzić sobie jakoś z
tymi niedogodnościami wprowadzając zapis pakietowy, ale to tylko
wywołało kolejne problemy. Trzeba było czekać aż do pojawiania się
tanich PenDrive'ów czy technologii DVD-RAM... Dlaczego przez kilka lat
na rynku nie było technologii, która była jak najbardziej potrzebna, a
mimo tego montowano (i montuje się nadal) stacje dyskietek 1,44 MB,
których prawie się nie używa?
Argument, że ZIPy były drogie jakoś do mnie nie przemawia. Stacje
dyskietek też nie były pod koniec lat osiemdziesiątych tak tanie jak
dzisiaj, zaczęły tanieć, gdy się upowszechniły. Gdyby w odpowiednim
czasie napęd ZIP stał się standardowym wyposażeniem, to zarówno same
napędy, jak i nośniki 750MB z całą pewnością byłyby znacznie tańsze...

# /George Orwell - Rok 1984/