Re: co to za pamiec i gdzie ja wymienic (lifetime warranty)

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Mon 19 Jun 2006 - 01:27:12 MET DST

ja <tosamo@o2.pl> wrote:

> Mam taka pamiec SDR DIMM
> http://www.capslock.pl/produkty/sdram_128_mb_pc133/3050 ale 256 MB

            Tez sobie miejsce do pokazywania znalazles. Sprawdz co jest TERAZ
pod tym linkiem.

> Nie wiem co to za firma (wszyscy twierdza, ze jakis noname) ale na
> kosciach micron (tak mowi Everest).

            Wiec moze byc noname na odrzutach (bardziej prawdopodobne) lub nawet
normalnych kosciach Microna, bo ktorys z odbiorcow zmniejszyl zamowienie.
Co w tym takiego dziwnego. Popularne i sredniej wody Specteci SDR tez byly
na Micronach, ale przynajmniej pewnej jakosci.

> Pamiec zepsulem. Zmienilem ustawienia na 2-2-2-5/7 (nawet nie wiem co
> to znaczy). Domyslnie bylo cos w stylu 3-3-3-6/7 a po zmianie na 3-2-2-
> 6/7 jeszcze chodzilo.

            Bardzo malo prawdopodobne jest zepsucie pamieci z powodu ustawienia
zbyt agresywnych timingow. W takiej sytuacji idzie sie kochac stabilnosc
systemu i z nia (przeklamane) dane, ale pamiec nie pada. Bardziej
prawdopodobne ze pamiec miala juz fizyczny defekt i po prostu padla. Nie
wierzylem ze pamiec moze padac tak sobie az mi sie to samemu nie
przytrafilo bez zadnego wyraznego powodu. Przy kolejnym uruchmoieniu 1 z
3 modulow SDR kiedys zaczal zglaszac bledy. Nie bylo zadnego przepiecia,
nie bylo przegrzania (bo zima), nie bylo nawet zwisu wczesniej.
Ot - grom z jasnego nieba. A w tamtych czasach 32 MB PC100 kosztowalo
~190 zl.

> No i komputer sie nie wlaczyl. Testowalem pamiec na plycie MS-6315 a
> potem na ABIT BX-133.
> Dopiero na jakims dosyc starym Shuttle (bx) pamiec ruszyla

            A na tamtych 2 plytach nie? Na wszelki wypadek sprawdz styki i
przemyj je izopropanolem itp. - moze je po prostu zatlusciles paluchami i
cos zle kontaktuje na zlaczu krawedziowym.

> no ale zobaczyl tylko polowe bo to pamiec jednostronna.

            Dziwne gdyby BX zobaczyl wiecej skoro obsluguje max 128 MB na bank.
To ze pamiec nie zostala zidentyfikowana na 2 poprzednich plytach BXowych
moze wynikac z jej architektury logicznej a nie uszkodzenia.

> Niestety wiem tylko, ze komputer sie wlaczyl bo dalej sprawdzac juz nie
> moglem.

            Dlaczego? Praktykowales jedna ze scen ze Swordfisha czy po prostu
system sie zawieszal? ;)

> No i pierwsze pytanie jest takie : Czy ktos wie co moglo sie stac ?

            Mogles przesadzic z timingami na pierwszej plycie poprawnie
obslugujacej moduly 256 MB jednostronne, a na pozostalych plytach BX ma
problemy z obsluga takiego modulu. Rownie dobrze pamiec mogla wyzionac
ducha. Zaladuj ustawienia domyslne (bezpieczne) setupu na tej pierwszej
maszynce gdy nie jest wlozona podejrzana pamiec, wloz ja w bank i zapusc
Memtest86+ na noc a zobaczysz co jej jest. A na przyszlosc nie zmieniaj
losowo ustawien w setupie jesli nie wiesz do czego sie odnosza.

> Drugie pytanie : Czy ktos wie co to za pamiec?

            Chwilowo szklana kula jest w naprawie :>

> Pisze, ze jest lifetime warranty a poniewaz w kilku
> miejscach widzialem takie pamieci to moze da sie jeszcze ja wymienic ?

            LOL, to prawie jak pisanie swego czasu na tej grupie "mam pamiec
marki Warranty void if removed"

> Trzecie pytanie zwiazane z drugim : Na pamieci jest sticker jakies
> firmy i data (chyab styczen 2005). Czy
> kto wie co to mogl byc za sklep (zdjecie z komorki bardzo niewyraznie
> ale jak ktos zna logo to skojarzy
> http://brak-tu-sensu.pl/060618_173130.jpg )

            Rzeczywiscie nazwa domenowa adekwatna do pytania: sticker
charakterystyczny jak diabli: moze to byc np: firma "Ark Computer Trading
Enterprises" (zazwyczaj im wieksze g* tym bardziej odjechana nazwa)
"z siedziba" pod numerem 888-744-747 handlujaca co sobote na gieldzie
w Pacanowie :>

> Ma ktos pomysl gdzie sie z tym zwrocic ?

            Tam gdzie pamiec kupiles. Jak nie wiesz gdzie to mozna zwrocic sie do
kosza - byle szybko, bo po 1 lipca to juz tylko do recycklingu.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl