Re: Plytki RW - jak sprawdzac ich stan?

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Tue 06 Jun 2006 - 15:14:18 MET DST

Marcin napisał(a):

> Zastanawiam sie jeszcze jak ma sie trwalosc pytek R do RW.
> I jaka jest roznica (pod wzgledem trwalosci i niezawodnosci) miedzy DVD+R(W) a
> DVD-R(W)?

Ile lat jest w stanie wytrzymać poszczególny nośnik dowiemy się dopiero
po latach, taka jest prawda. Chociaż już teraz widać, który nośnik po
kilku latach czyta się bardzo ładnie i ilość błędów w testach pozostaje
w normie, a który pada w kilka miesięcy po nagraniu. Wychodzi na to, co
niektórzy wiedzieli już od dawna - nagrywa się na markowych nośnikach,
bo wszystkie tanie wynalazki nie są zbyt pewne... Żeby było ciekawiej
nie wszystkie markowe muszą być dobre - mam np. mieszane odczucia co do
TDK z fabryki CMC Magnetics.
Poza tym w grę wchodzi jeszcze jakość zapisu.
No i ludzie są bardzo często sami sobie winni utraty danych... Nie wiem
skąd wzięło się przekonanie, że płyta przetrwa wszystko... A właśnie, że
nie przetrwa! Trzeba ją chronić przez porysowaniem, wilgocią, wysokimi
temperaturami czy bezpośrednim działaniem światła słonecznego... To, że
zarysowane płytki się czytają nie jest wcale objawem wytrzymałości
nośnika, ale efektem pracy dobrego systemu korekcji błędów w naszym
napędzie. IMHO trwałość płytek znacznie wzrosłaby, gdyby od początku
promowano standard nośnika w kasetce, jak w przypadku dyskietek, ZIPetek
czy nośników MO... Wtedy siłą rzeczy wyeliminowałoby się wszystkich
wyjmujących dysk z koperty dotykając spodu i zostawiających coraz to
kolejne odciski palców. Nie byłoby również możliwości zarysowania, kurz
też nie osadzałby się w takim stopniu... A skoro jednak mamy płytki bez
osłony, to wypadałoby się z nimi odpowiedni obchodzić. :)

A co do twojego pytania, to na +/-R dane zapisywane są na warstwie
barwnika, w przypadku +/-RW na warstewce wykonanej ze stopu kilku
metali, która ma zdolność zmiany swoich właściwości pod wpływem
podgrzania laserem, zmiany te można cofnąć. Mogę się mylić, ale płyty
DVD-RAM też ponoć korzystają z tego sposobu zapisu, ale udoskonalonego.
Mają się charakteryzować największą trwałością, poza tym wytrzymają sto
razy więcej cykli kasowania i zapisu niż RW.

# /George Orwell - Rok 1984/