Re: komputer do zadan graficznych

Autor: MM <nospam_at_nospam.nospam>
Data: Tue 25 Apr 2006 - 08:19:37 MET DST

"KaNo " <fluor.SKASUJ@gazeta.pl> wrote in message
news:e2k8ss$298$1@inews.gazeta.pl...

> na

> zycie

> lub
>
> Jezeli do serwera, na SCSI i do tego backup, to RAID1 jest dobrym
> rozwiazaniem.

Nikt nie mowil o SCSI, mam na mysli SATA.

> ...Do RAID5 trzeba miec min. trzy dyski. Nie wiem czy musiales
> kiedys odtwarzac macierz RAID5? Ciagnie sie to godzinami, nawet przy
> kilkunastu GB.

No trzy, i co z tego, dyski sa teraz tanie, koszt jednego jest wart
unikniecia utraty systemu i danych.
Musialem, ale tych kilka godzin to nic strasznego, sadzanie wszystkiego od
nowa zajelo by wiecej czasu, zreszta czas rebuilda zalezy silnie od
kontrolera a te sa coraz szybsze.

> ...Natomiast w przypadku stacji roboczej, czy komputera domowego
> nie widze sensu takiego rozwiazania.

Ale dlaczego? Mirror z dwoch dyskow za 250-300 zl to bardzo dobry pomysl.
Zadanie backupu to mozolne odtworzenie stanu poprzdniego, nie zawsze
wykonalne w 100%. Mirror daje Ci swobode nieprzerwanej pracy jezeli jeden z
dyskow padnie, a backupy i tak kazdy myslacy czlowiek powinien robic oprocz
tego.

> ...Jezeli mamy juz przynajmniej dwa dyski
> na system to lepiej uruchomic go na jednym, a drugi przeznaczyc na backup.
> Jest to i szybsze i bezpieczniejsze.

Dleczego szybsze i dlaczego bezpieczniejsze? Podaj jakies uzasadnienie. Moim
zdaniem ani szybsze ani bezpieczniejsze. Juz lepiej zrobic mirror z obu i
backupowac ne ten sam mirror. Wtedy po padzie jednego z nich masz system z
danymi i backup i nie musisz na szybko wszystkiego odtwarzac, tylko jak
bedziesz mial juz wolna chwile.

> ...RAID1 czy 5 zabezpiecza tylko i
> wylacznie przed awaria dysku i nic wiecej.

A backup przed czym zabezpiecza? Przed tym samym!

> Kolega wyzej napisal, ze 'raptor padnie wczesniej niz dwa porzadne dyski w
> stripie'. Moze nam zdradzi, jakie to sa te porzadne dyski?

To nie ja napisalem tylko PAndy. Tez nie uwazam ze Raptor padnie szybciej
niz inne dyski. Jest to jeden z bezpieczniejszych dyskow, poniewaz ma rzadki
zapis, zreszta stopy bledow i MTBF mowia same za siebie. Osobiscie uzywam
mirrora z dwoch Raptorow na backup najcenniejszych danych ;-). A porzadne
dyski nie SCSI to WD Raid Edition prawie z porownywalnymi do Raptorow
osiagami jezeli chodzi o niezawodnosc.

Pzdr.,
MM