Re: Ahtlon 64 na 754 >3000

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 19 Mar 2006 - 02:44:21 MET

Radosław Sokół <rsokol@magsoft.com.pl> wrote:

> Przecież od dawna było wiadomo, że Socket 754 to rozwiązanie
> low-end do komputerów biurowych z Sempronem.

            Bardzo fajnie i z tego powodu nie pakowalem sie w S754
czekajac na wciaz w miare wydajnym nForce2Ultra tylko dlaczego
do cholery nie moza kupic zadnego w miare taniego CPU pod S939
- najtanszy kosztuje ~550-580 zl. Z sensowna plyta za przesiadke
trzeba zaplacic ~1.000 zl a to IMHO za duzo. Jesienia zeszlego roku
gdy ptaszki zaczely cwierkac o Sempronach 939 nastawilem sie na
przesiadke wiosna 2006 na S939 z procesorem budzetowym [nie potrzebuje
nie wiadomo jakiej wydajnosci, raczej SSE2/SSE3 i Q&Q] ale jak widze
nic z tego. AMD udaje ze nie produkuje Semprona939 Venice. W efekcie
chyba znowu wstrzymam sie z przesiadka z K7. Ludzi liczacych pieniadze
i bioracych pod uwage stosunek cena/wydajnosc jest troche i pewnie tez
wstrzymuja sie z wymiana - na nich AMD na razie nie zarobi, bo majacy
bardzo dobry stosunekj cena/wydajnosc S754 jest nierozwojowy tak samo
jak swego czasu S423 i Willamate.

> Pod naciskiem
> rynku AMD wypuściło Athlony 64 w kolejnych odmianach, lecz
> teraz wracają znów do oryginalnego pomysłu. Na rynek
> entuzjastów przeznaczony jest tylko i wyłącznie S939.

            OK, za to relatywnie tanich CPU jakos nie widac.
Nie mozna bylo zrobic jednej podstawki od razu, tak jak z SocketA?
Dodatkowo mamy S940 dla workstacji i malych serwerow oraz niedlugo
AM2 w kilku odmianach - nie da sie rozwijac tylu roznych podstawek
i ludzie z S754 niedlugo zostana na lodzie. Plyty sa prostsze niz
te na SocketA ze wzgledu na zintegorowany w CPU kontroler pamieci,
tak wiec skoro dalo sie na S462 to dlaczego nie mmozna bylo
zunifikowac K8 desktopowych? Koszt dodatkowych nozek to margines ceny,
wiec chyba nie bylo problemu ze zrobieniem "wydmuszki" z jednokanalowym
kontrolerem pamieci w S939/940. Tyle tylko ze to lezy w interesie
konsumentow, producenta CPU juz niekoniecznie.

> A Intel niedługo zaprezentuje nowe procesory z nowymi
> podstawkami i nowymi chipsetami, a do tego na pewno nie
> rewelacyjnie tanie.

            O to chodzi - AMD wzoruje sie na tym chorym rozwiazaniu - co nowe
jadro to nowa podstawka albo co najmniej chipset nawet jesli nozkologia
jest ta sama.

> Nie wiem o co Wam chodzi w tej dyskusji :)

            IMHO o nie wyrzucanie pieniedzy w bloto, a z drugiej strony nie
placenie nie-wiadomo-jakich pieniedzy za przesiadke na platforme, ktora nie
umrze lada chwila.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl