Re: Zrozumienie znaczenia parametrów procesora PIV

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 08 Mar 2006 - 13:45:47 MET

Palmer napisał(a):
> Rozumiem, że odnosi sie to wyłącznie dla procesora działajacego z
> nominalnym FSB. Chciałbym w takim razie wiedzieć jak zmieni się
> zapotrzebowanie na moc procesora przy jego pełnym obciążeniu, jeśli nie
> zmieniając napięcia, będę zwiększał częstotliwość taktowania magistrali
> systemowej?

Liniowo z częstotliwością (wg. wzoru P = A*fq + B, gdzie
A to współczynnik proporcjonalności, a B to składowa
stała związana ze stratami mocy na izolacjach bramek i
na podłożu układu).

> Czy porównując 2 procesory (identyczna technologia wykonania oraz
> częstotliwość pracy), można przyjąć za słuszne stwierdzenie, że "im
> parametr "Thermal Spec" wyższy, tym procesor lepszy (w sensie
> podatniejszy na o/c)"?

Nie do końca. Pamiętaj, że im wyższa temperatura, tym
szybciej zachodzi zjawisko samoistnej migracji domieszek.
Nie zależy to w specjalnym stopniu od technologii produkcji,
a jest cechą charakterystyczną krzemu. IIRC gdzieś przy
100 deg C zjawisko to już gwałtownie przyspiesza. Należy
zatem walczyć o jak najniższą temperaturę, a nie próbować
szukać egzemplarzy lepiej znoszące wysokie.

> Zatem podane napięcie to napięcie nominalne, czy tak? W zw. z tym, czy

W Pentium D napięcie jest regulowane automatycznie w
zależności od parametrów pracy i trudno szukać konkretnej
wartości napięcia nominalnego. Wartość średnia powinna
być w sposób względnie jasny podana w dokumentacji.
Ten parametr to IMHO nie to, ale nie zaglądałem do
dokumentacji.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |