Re: pamięci - CAS3 błędy CAS2.5 brak

Autor: mgs <magness2_TOUSUN__at_poczta.fm>
Data: Wed 01 Mar 2006 - 10:01:48 MET

> A więc odpal taki prosty programik CPU-Z i może zrozumiesz o co tu chodzi.
> Patrz co robi płyta z timingami dla pojedyńczego modułu (czyli sprawdzaj
> każdy pojedyńczo), bo ona ustawia resztę timingów sama.
> I nie licz na wykłady na forum - my idziemy skrótami i czesto piszemy
> szybko, a przez to może niezbyt dokładnie. Nie pieścimy tych tekstów. Zawsze
> można dyskutować (od tego nazwa chyba). :-)

OK.

> Ale czy masz tak zadeklarowane w BIOSie, czy tylko AUTO? To ważne. Nie
> podałeś jednoznacznie.

Zadeklarowane w BIOSie, mam podejrzenie, że na Auto ustawiał CAS na 2T,
zresztą sprawdzę, bo wtedy najszybciej miałem resety.
Na razie na ustawieniu jakie próbowałem - czyli 512-256 CAS 2.5T system
chodzi nawet przy większym obciążeniu pamięci, ale muszę jeszcze
potestować dłużej memtestem. Sprawdzę te dane z CPU-Z i porównam z
timingami zalecami dla moich pamięci.

> [...]
> timingów pisałem już do Asrock'a - zero rezultatu) zapomnij o używaniu tych
> pamięci. Kup, albo płytę co ma normalny BIOS, albo kup sobie pamięci 1GB i
> te sprzedaj. To drugie prostsze, ale uważaj z nowymi, czy Ci je w ogóle
> ustawi resztę timingów prawidłowo. Ja niebawem będę to robił i jestem
> ciekawy, co ustawa Ci Twój ASROCK na pojedyńczym Elixir'ze. CPU-Z podaje co
> ma zapisane pamięć w SPD, i co ustawia płyta. To pomaga zrozumieć jak działa
> BIOS w Asrocku, czy ustawia wg pierwszego modułu, drugiego, uśrednia, czy

Fakt, z tym Asrockiem same problemy. Teoretycznie powinien ustawiać wg
gorszego modułu - tak myślałem, ale zdziwiło mnie to, że więcej błędów
było w memteście dla różnych ustawień pamięci w bankach.

> Jak się pobawisz, to może dojdziesz do tego, że to nie warte rozpatrywania.
> W przypadku tak zwariowanego BIOSu płyty ASROCK niekt nie udzieli Ci
> jednoznacznej odpowiedzi, a tak zawziętego praktyka trudno będzie tu
> znaleźć.

OK.
Jak system będzie stabilny, a memtest (gdy znajdę czas by włączyć go na
dłużej niż godzinę, dwie) nie wykarze błędów, to zapewne nie będę już
się bawił, sprawdzę jeszcze te CPU-Z i podam wynik dla aktualnego
ustawienia w porównaniu z timingami, które zwraca pamięć wg Sisoft Sandry.

PS. Sprawdziłem CPU-Z. Faktycznie ta płyta jest porąbana...

SPD:

2.5 3 3 7 dla 512MB przy 266Mhz, 2.5 3 3 6 dla 256MB przy 266Mhz

i teraz ciekawostka, w biosie mam ustawione na 2.5T CAS# Latency,
tymczasem...

Timings:

CAS# Latency 3.0 (?)
RAS to CAS 3
RAS Precharge 3
Cycle Time 5

Potestuję dla ustawienia auto jeszcze i CAS 3T.