Re: DRAM - kilka pytań o DDR

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Sun 19 Feb 2006 - 01:17:02 MET

Użytkownik "NOKGAMER" <nokgamer_nospam@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:dt7sqf$s0u$1@sunflower.man.poznan.pl...
> Użytkownik "maX" <aver@interia.pl> napisał w wiadomości

> zegar
>
> Nie rozumiem w pełni. Wiem jak obliczyłeś 5/3, ale to nie może być stałe
> przecież(?!), bo dla FSB 166Mhz mam nadal "DRAM Clock= 333MHz". Tak więc
> teraz jest 1/1.

Nie napisałem że jest stałe. Ustawiając magistralę pamięci w biosie
ustawiasz tak naprawdę dzielnik (mnożnik ?) MEM/FSB.

> A dokładnie co z tego MEM / FSB wynika?

Np. to że jak masz w biosie magistralę pamięci 166, a FSB np. 120, to
rzeczywista magistrala pamięci (do odczytania CPUZ itp) wynosić będzie
120x(5/3) czyli 200MHz. Chyba że "downclockowałeś" z FSB 133 wtedy będzie
120x(5/4) czyli 150.

> Myślałem, że to wygoda zapewniająca pewne działanie.

Masz rację. To ja przesadziłem z tym "dla dzieci".

> Overckloking mnie nie interesuje, bo
> uniekam jakichkolwiek źródel ciepła czy w konsekwensji potrzeby
> zwiększenia
> hałasu.

Pamięci (i nie tylko) rzadko kiedy przy podkręcaniu wymagają aż aktywnego
(głośnego) chłodzenia. Zazwyczaj wystarczą radiatorki.

> własną
>
> Czyli lepiej powinienem kupić PC-3200, a nie PC-2700 i się pobawić?

Zdecydowanie.

> Czyli dla PC-3200 wymusić 333. Nie wiedziałem co jest w SPD zapisane i
> teraz
> powoli sobie to układam do kupy.

W SPD zapisane są nominalne parametry z jakimi może chodzić dana pamięć przy
nominalnym napięciu. Przy oveclockingu (zwłaszcza po podniesieniu napięcia)
zazwyczaj można sporo z pamięci jeszcze wycisnąć.

> Nie każda płyta ma ustawienia AUTO i warto użyć optymalnego ustawienia.

Zamiast "AUTO" pisze czasem w biosie "BY SPD" - to to samo.

> Teraz kapuję, ale dopiero po odpaleniu CPU-Z. :-)

Możesz se jeszcze poczytać to (jak program Sandra opisuje pamięci):
http://www.sisoftware.net/index.html?dir=qa&location=det_mem&langx=en&a=

> danym
> po
>
> CPU-Z jest super! Szkoda, że wcześniej nie dorwałem tego programu (może
> mój
> post byłby krótszy). :-(
> Czyli według wskazań CPU-Z mogę ustawić sobie "ręcznie" parametry dla
> PC-3200 CL2.5 względem FSB 166MHz wg podanych danych? Ale czy przy
> ustawieniu AUTO nie wyjdzie na to samo i "ręczne" ustawienia warto
> zostawić
> tylko dla overclockingu?

Tak (jak już pisałem - przesadziłem z tym "dla dzieci"). Choć czasem płyta
może się pomylić przy sczytywniu SPD i ustalić niewłaściwe timingi - np.
jeśli w kompie jest kilka różnych modułów. Wtedy warto wpisać ręcznie
(oczywiście po wcześniejszym sprawdzeniu CPUZ-em czy płyta ustawiła właściwe
parametry)

> DRAM
>
> Czyli jedynie zmieniał się współczynnik SPD / FSB?

MEM/FSB. SPD to tylko mała kosteczka ROM na module pamięci przechowująca
zapisane w niej wartości.

> Ale w BIOS pokazane było
> jako DRAM Clock 100MHz (wartość szara nie do zmiany). Trochę zawiłe dla
> mnie, chyba się pogubiłem. :-(

Nie wiem, nie widziałem. Prawdą jest to co pokazuje CPU-Z.