Re: DRAM - kilka pytań o DDR

Autor: NOKGAMER <nokgamer_nospam_at_poczta.onet.pl>
Data: Sun 19 Feb 2006 - 19:21:03 MET

Użytkownik "maX" <aver@interia.pl> napisał w wiadomości
news:dt8ddu$66p$1@atena.e-wro.net...

> Nie napisałem że jest stałe. Ustawiając magistralę pamięci w biosie
> ustawiasz tak naprawdę dzielnik (mnożnik ?) MEM/FSB.

Tak, ale zmiana FSB nie powinna wpływać zatem na MEM (i odwrotnie), a
jedynie na dzielnik. O to mi chodziło.

> Np. to że jak masz w biosie magistralę pamięci 166, a FSB np. 120, to
> rzeczywista magistrala pamięci (do odczytania CPUZ itp) wynosić będzie
> 120x(5/3) czyli 200MHz. Chyba że "downclockowałeś" z FSB 133 wtedy będzie
> 120x(5/4) czyli 150.

Ale to tylko przy niestandardowych ustawieniach... Bo jakoś mam to co
ustawione, a może nie kapuję bo ten mój BIOS taki... Ja nie mam zworek,
tylko BIOS, a na innej mam zwory i ust. w BIOS.

> Masz rację. To ja przesadziłem z tym "dla dzieci".

Wcale nie. Właśnie dzięki CPU-Z odkryłem, że pamięć Elixir (SPD 2,5-3-3-7)
BIOS na AUTO ustawił mi na 3-3-3-6. Ale na drugiej płycie to już dobrze AUTO
ustawia, choć pamięć inna. Tak czy inaczej program jest super i dużo pomaga.

> Pamięci (i nie tylko) rzadko kiedy przy podkręcaniu wymagają aż aktywnego
> (głośnego) chłodzenia. Zazwyczaj wystarczą radiatorki.

Ale ich cena powala. :-)

> Zdecydowanie.

Już w koszyku, lada moment pewnie zatwierdzę zamówienie.
A swoją drogą, to bałem się tych PC-3200 i usilnie szukałem PC-2700.

> W SPD zapisane są nominalne parametry z jakimi może chodzić dana pamięć
przy
> nominalnym napięciu. Przy oveclockingu (zwłaszcza po podniesieniu
napięcia)
> zazwyczaj można sporo z pamięci jeszcze wycisnąć.

Zbyt duże napięcie nie zepsuje takiej pamięci?
I pewnie grzeją się... :-(

> Zamiast "AUTO" pisze czasem w biosie "BY SPD" - to to samo.

Wiem, miałem na myśli gdy jest 2 / 3 i nic więcej, ale to starsze komputery.

> Możesz se jeszcze poczytać to (jak program Sandra opisuje pamięci):
> http://www.sisoftware.net/index.html?dir=qa&location=det_mem&langx=en&a=

Ciekawe.

> Tak (jak już pisałem - przesadziłem z tym "dla dzieci"). Choć czasem płyta
> może się pomylić przy sczytywniu SPD i ustalić niewłaściwe timingi - np.
> jeśli w kompie jest kilka różnych modułów. Wtedy warto wpisać ręcznie
> (oczywiście po wcześniejszym sprawdzeniu CPUZ-em czy płyta ustawiła
właściwe
> parametry)

No to u mnie czyta źle z jednego modułu. A może użyli przecinka zamiast
kropki, bo to CL 2.5, a ustawia jako 3. :-D

> Nie wiem, nie widziałem. Prawdą jest to co pokazuje CPU-Z.

Może kiedyś zmienię FSB na 100MHz i sprawdzę, co CPU-Z pokaże. Cały czas
myślałem, że pamię działała na 100MHz, jak FSB. A może ten BIOS płyty tylko
mnie zmylił... a co miało mi ułatwić obliczenie współczynnika MEM / FSB.
:-)

Aha, sprawdzałem jaki wpływ mają różne Timingi na prędkość i TestCPU ładnie
pokazuje różnice. Szkoda tylko, że ten wykres taki mały.