Re: PII400 czy Celeron400 + pytanie o płytę główną :)

Autor: mpx <mpx_at_hoga.pl>
Data: Mon 14 Nov 2005 - 17:51:38 MET

PII 400 jest nieco szybszy, przede wszystkim ze względu na 100MHz FSB, bo
cache zewnętrzny wcale szybki nie jest. Celeron będzie lepiej się podkręcał
(może nawet do 503MHz). Obydwa procesory są za wolne. Polecam od razu coś w
rodzaju P3 Coppermine 667MHz z FSB 133 MHz, lub alternatywnie Duron 600. Ten
drugi jest korzystniejszy, bo można do niego kupić płytę na DDR, która to
pamięć przyda się także w przyszłości.

Płyta jest cienka, bo ma chipset LX. Chipsety LX i BX mają za wolny
kontroler dysku (16.7 MB/s), będący wąskim gardłem dla nowoczesnych dysków,
osiągających transfer 30-50MB/s. Sprawdziłem to w praktyce - Windows
znacząco przyśpiesza na zewnętrznym kontrolerze. Dodatkowo płyty z LX i BX
mają problemy z obsługą modułów SDRAM o wysokiej gęstości, a pamięci
kompatybilne z BX/LX są droższe od tych o dużej gęstości.