Re: parametry diody zenera - czyli walka z wiatrakami c.d.

Autor: ::-:: dysmorfofob ::-:: <lookas2002_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 04 Nov 2005 - 14:33:41 MET

> Policz - klania sie prawo oma.

No wiesz, gdybym umial to policzyc bez wertowania ksiazek ze szkoly sredniej
od fizyki to bym d..glow nie zawracal innym.
Niestety scisle humanistyczne wyksztalcenie zobowiazuje mnie do zapomnienia
podstaw fizyki ;-)

>Po drugie dioda zenera stabilizuje spadek
> napiecie i musi byc zasilona przez rezystor.

Czyli, ze sama dioda nie wystarczy? :-(

>Czy nei prosciej zrobic tak ze
> podlaczasz wentylator do wyjscian a plycie i sterujesz jego predkoscia
> przy
> pomocy speedfan'a?

Ten pomysl odpada. Nie bede uzywal tego kompa osobiscie i rozwiazania
laczone soft+hardware odpadaja.
Podobnie jak regulacja plynna jakakolwiek, ktora moznaby niechcacy
przestawic. (Nawet z regulatora obrotow wiatraka na procku wyjalem
potencjometr).

> saalternatywnie poszukaj
> prostego regulatora PWM na 555 - zapewnei in zancznie wiekszy zakres
> regulacji i pewnosc startu niz zasilanie wentylatora tylko nizszym
> napieciem
> poprzez rezystor czy diode zenera.
> (a jak naprawde sie upierasz przy regulacji napiecia to zamaist rezystpra
> czy diody zenera - kup uklad LM317T, 2 rezystorki, 2 kondensatorki i masz
> dowolne napiecie (jak zamienisz jeden z rezystorow na potencjometr to masz
> plynna regulacje napiecia...)

Pojade po do sklepu i rzuce w nich tymi symbolami, moze jakos sie dogadam o
co mi chodzi o jak to podlaczyc.
Choc przyznam, ze chodzi mi takze o minimalne koszta calej operacji.

::f::