Re: parametry diody zenera - czyli walka z wiatrakami c.d.

Autor: PAndy <pandrw_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 04 Nov 2005 - 13:40:58 MET

"::-:: dysmorfofob ::-::" <lookas2002@poczta.onet.pl> wrote in message
news:dkfdg0$joi$1@h1.uw.edu.pl...
> Chce wiatraka w zasilaczu potraktowac tworem pt. dioda Zenera (wyglada na
> , ze jest to rozwiazanie lepsze od opornikow).
> Przeczytalem sobie: http://forum.tweak.pl/index.php?showtopic=8063, ale
> elektryk ze mnie zaden. Dlatego prosze o potwierdzenie/sprostowanie moich
> wnioskow.
>
> Dane wiatraczka to: DC 12V 0,13A. Chce go puscic na 8V (ewentualnie 9V).
> Rozumiem, ze musze zdobyc diode 4V , aby wiatrak dostal 8V (lub 3V aby do
> wiatraka doszlo 9V).
>
> Ale co z tym natezeniem?
> [...]

Policz - klania sie prawo oma. Po drugie dioda zenera stabilizuje spadek
napiecie i musi byc zasilona przez rezystor. Czy nei prosciej zrobic tak ze
podlaczasz wentylator do wyjscian a plycie i sterujesz jego predkoscia przy
pomocy speedfan'a? naprawde nie rozumiem tego kombinowania skoro na plytach
sa specjalizowane sterowniki do wentylatorow, alternatywnie poszukaj
prostego regulatora PWM na 555 - zapewnei in zancznie wiekszy zakres
regulacji i pewnosc startu niz zasilanie wentylatora tylko nizszym napieciem
poprzez rezystor czy diode zenera.
(a jak naprawde sie upierasz przy regulacji napiecia to zamaist rezystpra
czy diody zenera - kup uklad LM317T, 2 rezystorki, 2 kondensatorki i masz
dowolne napiecie (jak zamienisz jeden z rezystorow na potencjometr to masz
plynna regulacje napiecia...)