Re: parametry diody zenera - czyli walka z wiatrakami c.d.

Autor: PAndy <pandrw_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 04 Nov 2005 - 15:46:04 MET

"::-:: dysmorfofob ::-::" <lookas2002@poczta.onet.pl> wrote in message
news:dkfnvk$puc$1@h1.uw.edu.pl...

> No wiesz, gdybym umial to policzyc bez wertowania ksiazek ze szkoly
sredniej
> od fizyki to bym d..glow nie zawracal innym.
> Niestety scisle humanistyczne wyksztalcenie zobowiazuje mnie do
zapomnienia
> podstaw fizyki ;-)

Sorki...

> Czyli, ze sama dioda nie wystarczy? :-(

Formalnie wystarczy, trzeba policzyc ile sie mocy w niej straci i bedzie
dobrze, za rezystancje bedzie robil wiatrak....
Jesli zastosujesz diode zenera z rodziny 1N534xB to nawet nie trzeba
liczyc - diody sa 5W a wiatrak wezmie maks 2W (

> Ten pomysl odpada. Nie bede uzywal tego kompa osobiscie i rozwiazania
> laczone soft+hardware odpadaja.
> Podobnie jak regulacja plynna jakakolwiek, ktora moznaby niechcacy
> przestawic. (Nawet z regulatora obrotow wiatraka na procku wyjalem
> potencjometr).

Ok, rozumiem.

O tym zapomnij, przesadzilem.

> Pojade po do sklepu i rzuce w nich tymi symbolami, moze jakos sie dogadam
> co mi chodzi o jak to podlaczyc.
> Choc przyznam, ze chodzi mi takze o minimalne koszta calej operacji.

 1N5341B ma napiecie 6.2V
 1N5342B ma napiecie 6.8V
 1N5343B ma napiecie 7.5V
 1N5344B ma napiecie 8.2V

Orientacyjny koszt to ok 1zl maks , w TME dioda 1N5343B kosztuje 49
groszy.
Pamietaj by wlaczyc ja w kierunku zaporowym.

Z moich obserwacji - pewny start jest od okolo 7V tak wiec proponuje te
diode ktora ma 7.5V tak na wszelki wypadek by pokonac opory czesciowo
zuzytego wentylatora.
Przeciac kabelek, nasunac koszulke termokurczliwa, wlutowac diode, zalozyc
koszulke, podgrzac ostroznie nawet zapalniczka (na wysokosci 5 - 10cm nad
plomieniem).