Re: uzywany dysk i SMART - długie

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 27 Jun 2005 - 23:10:22 MET DST

Użytkownik "badworm" <nospam@post.pl> napisał w wiadomości
news:42C036F7.90803@badworm.pl...

> Rozumiem, że dowolny skaner dyskowy również zapisuje prawidłową
> wartość CRC w ramach usuwania błędów na dysku np. po zaniku
> zasilania tylko, że przy okazji nie opróżniając całego dysku?

Nie! Przez skanery dyskowe rozumiesz zapewne programy typu scandisk,
ndd, chkdsk itd. One operują na znacznie wyższym poziomie - konkretnie
na klastrach powstałych w wyniku sformatowania jakiegoś obszaru dysku,
umownie nazwanego partycją. Klaster obejmuje z reguły od jednego do
kilkunastu sektorów, zależnie od wybranej metody formatowania i
wymagań systemu plików. Jeżeli taki program w trakcie pełnego testu
powierzchni partycji wykryje, że wymiana danych w ramach pojedynczego
klastra się nie powiodła, to zaznacza go jako uszkodzony w tabeli
alokacji plików tejże partycji. Pozbycie się takich "złych klastrów"
wymaga ponownego sformatowania partycji, bądź jej zdjęcia i założenia
na nowo; można też ew. ręcznie skorygować zawartość tabeli alokacji.
Jeśli jednak z dysku nie usunie się ostatecznie położonych pod tymi
klastrami "bad sektorów", to przy następnym skanowaniu klastrów
problem się powtórzy...

[...]
> Czyli w tym zakresie dotychczas posiadane przeze mnie informacje są
> prawdziwe. BTW: podobno gdyby jakimś cudem na nowym dysku udało się
> zapuścić LLF to dysk nadawałby się tylko na śmietnik bo zostałyby
> zniszczone ścieżki pilotujące głowicę(która już od dawna nie jest
> naprowadzana na ścieżkę tylko na podstawie zadanego położenia).

Problem leży gdzie indziej ;-). Obecne dyski mają każdą ścieżkę
podzieloną na różną ilość sektorów, w zależności od tego jak głęboko
na talerzu się ona znajduje - czyli jak ciasno są na niej upakowane
dane. Jest to podyktowane koniecznością uzyskania jak największej
pojemności z jednego talerza. Odtworzenie dokładnie samej takiej,
bardzo skomplikowanej, struktury podziału ścieżek na sektory przy
użyciu prostych narzędzi do LLF jest w zasadzie niemożliwe, to się
robi wyłącznie w fabryce. Poza tym od pewnego czasu rozkazy służące do
LLF zostały w dyskach zablokowane przez producentów, ale kiedyś bywało
z tym różnie i to dlatego do dzisiaj chodzą opowieści o zniszczonych
dyskach ;-).

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/