Re: IC7-G + Prescott 3.0E ciag dalszy

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Fri 03 Jun 2005 - 05:09:44 MET DST

Rotux wrote:

> Myśle że duużo bardziej prawdopodobną przyczyną resetów niż uszkodzenie
> proca jest jego przegrzewanie się - prescott i jeszcze na dodatek 3GHz =
> dużo wydzielanego ciepła, a to w połączeniu z zapewne boxowym
> coolerkiem = niespodziewane zwisy i restarty. Objawy pasują idealnie -
> zimny komputer śmiga dobrze.. po jakimś czasie /kiedy już się
> przegrzeje/ - zwis. A po zmniejszeniu taktowania na 2GHz zmniejszyła się
> ilość ciepła generowana przez procesor i boxowy wentylator wystarcza, by
> nie dopuścić do przegrzania.
> [...]

Mała uwaga - w artykule jest mowa o najszybszych procesorach z tej
serii, w którejś tabelce wartość Thermal Design Power dla Intel P4E 3.6
wynosi 115W, a 3.0 - 84W

Dla porównania: P4E3.0GHz BOX, płyta i obudowa (!) mATX ASUSP4P800-VM,
zasilacz dedykowany modecom 270W (standart 200W). Włączona regulacja
prędkości obrotowej wentylatorów wydmuchujacego i cpu (daje to chip
w83627thf w trybie 'cruise' ), dodatkowo wentylator wdmuchujacy zimne
powietrze. 3 dyski twarde - w tym 2 x Seagate 160GB - dwa małe
piekarniki + WD250GB. Temperatura cpu ustawiona na 60C+-2 i system
osiąga uptime rzędu 40 dni (wiecej ja nie wytrzymuje, cos zmieniam ;) ).
Faktyczna temperatura przy max. obciazeniu nie przekracza 62-63C - w tym
wypadku wentylatory pracuja pelna para (co slychac). Przy obciazeniu ok
20% cpu, system jest cichutki. Calosc to biurowy mini-serwerek linuxowy.

Max. predkosc obrotowa (z wykresow) wentylatora boxowego CPU to ok 3750
obr/min.

Zainstaluj ta winde na 2.0 GHz, a nastepnie sprawdz temperatury plyty,
procka oraz predkosci obrotowe wentylatorow przy max. obciazeniu
(prime-95). okaze sie co jest faktycznym problemem. Moze np. plyta
ogranicza max. predkosc obr. wentylatora.

BTW. Abit ma specyficzne poczucie humoru, wypuscili plyty mATX IS10 w
wersji 1.0 z chipsetem intela i865G obslugujacym Prescotta, ale plyta
jako calosc nie wspolpracowala z tym prockiem :/ dopiero od wersji 2.0

pozdr.

--
Rafał Łukawski
http://rafal.lukawski.pl/