Re: Głupiutkie: BIOS

Autor: Michal Welnicki <gunner_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 13 May 2005 - 18:20:50 MET DST

Michal Kawecki wrote:
> Oczywiście, że zobaczy. Po załadowaniu sterowników w trybie chronionym
> (czyli po etapie uruchamiania systemu w DOS-ie) Windows zaczyna
> bezpośrednio adresować kontrolery dysków. Ograniczenia BIOS-u mają
> znaczenie wyłącznie na etapie DOS-a. Nawet całkowite wyłączenie dysku
> w BIOS-ie nie wpływa na fakt jego rozpoznania przez Windows.

A właśnie że nie zobaczy. Problem w tym, że zworka limitująca pojemność
do 32 GB dotyczy także sterowników Windowsa (i każdego innego systemu
też). To dysk odmawia dostępu do sektorów ponad 32GB, nie BIOS.

Ja znam 2 rozwiązania:
1. Niektóre dyski (m.in. właśnie Barracudy) pozwalają software'owo
"wyłączyć" zworkę i przywrócić pełną pojemność dysku, już po przejściu
przez wadliwy BIOS. W Linuxie służy do tego opcja CONFIG_IDEDISK_STROKE.
Nie wiem czy jest coś takiego pod DOS/Windowsy. Technicznych przeszkód
nie ma, więc powinno być.

2. Jest proste rozwiązanie problemu, jeśli dysk 80GB nie będzie dyskiem
startowym. Wystarczy wyłączyć ten dysk całkowicie w BIOSie i wyjąć
zworkę. BIOS się nie zawiesi, bo nie próbuje używać tego dysku, a
Windowsy i tak go wykryją (z pełną pojemnością). Sprawdzone osobiście na
BIOSie Awarda i Win98SE.

Pozdrawiam,
Michał